فروشگاه ناب فایل

فروشگاه ناب فایل، فایلهای جامعی را در زمینه های مختلف در اختیار شما دوستان عزیز و گرامی قرار می دهد.

فروشگاه ناب فایل

فروشگاه ناب فایل، فایلهای جامعی را در زمینه های مختلف در اختیار شما دوستان عزیز و گرامی قرار می دهد.

دانلود فایل بررسی رابطه رفتار مدیریت سود شرکت های گروه با بازده سهام شرکت اصلی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

بررسی رابطه رفتار مدیریت سود شرکت¬های گروه با بازده سهام شرکت اصلی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل docx
حجم فایل 544 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 134
بررسی رابطه رفتار مدیریت سود شرکت های گروه با بازده سهام شرکت اصلی  پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

بررسی رابطه رفتار مدیریت سود شرکت­های گروه با بازده سهام شرکت اصلی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

چکیده:.. 1

مقدمه:.. 2

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1-مقدمه : 4

2-1)بیان مسأله 6

3-1)اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش.. 7

4-1)اهداف پژوهش.. 8

1-4-1)اهداف خاص پژوهش.. 8

2-4-1)اهداف کاربردی پژوهش.. 8

5-1)فرضیههای پژوهش.. 8

6-1)قلمرو مکانی پژوهش.. 9

7-1)قلمرو زمانی پژوهش.. 9

8-1)روش پژوهش.. 9

9-1)تعریف مفاهیم و واژههای خاص... 10

10-1)ساختار پژوهش.. 11

فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

1-2- مقدمه: 13

2-2)مفهوم سود گزارش شده و سود واقعی. 14

3-2)مفهوم کیفیت سود در بحث مدیریت سود 15

1-3-2)عناصر تأثیرگذار برکیفیت سود 16

1-1-3-2)روشهای مورد استفاده حسابداری. 16

2-1-3-2)درجه اطمینان برآوردهای حسابداری. 18

3-1-3-2)قابلیت اعتماد سود 19

4-1-3-2)ساختار سرمایه 20

5-1-3-2)حفظ و نگهداشت سرمایه 20

6-1-3-2)هزینههای اختیاری. 22

7-1-3-2)ویژگی(کیفیت)مدیریت.. 22

8-1-3-2)ویژگیهای مالی. 23

9-1-3-2)عوامل سیاسی و اقتصادی. 24

2-3-2)روشهای ارزیابی کیفیت سود 25

3-3-2)کاربرد تجزیه و تحلیل عناصر صورتهای مالی مرتبط با بحث مدیریت سود 25

1-3-3-2)تجزیه و تحلیل ترازنامه 26

2-3-3-2)تجزیه و تحلیل صورت جریان وجوه نقد 27

4-2)صورت جریان وجوه نقد و حسابداری تعهدی. 29

5-2)اهمیت اطلاعات مبتنی بر جریانهای نقدی در ارزیابی واحدهای انتفاعی. 30

6-2)مبانی نظری مربوط به مدیریت سود 31

1-6-2)فرضیه طرح پاداش.. 35

2-6-2)فرضیه قرارداد بدهی. 36

3-6-2)فرضیه هزینه سیاسی. 37

4-6-2)تئوری نمایندگی. 38

5-6-2)انواع قراردادها و نظریه نمایندگی. 42

1-5-6-2)قرارداد برمبنای رفتار یا زمان. 43

2-5-6-2)قرارداد برمبنای نتیجه یا محرک. 43

6-6-2)هموار سازی سود 44

1-6-6-2)انگیزههای هموارسازی سود 46

2-6-6-2)ابعاد هموارسازی سود 48

3-6-6-2)روشهای هموارسازی سود 49

1-3-6-6-2)تنظیم زمان معامله 49

2-3-6-6-2)روشهای تسهیم هزینه 50

4-6-6-2)انواع هموارسازی سود 50

7-6-2)حسابداری تعدیلات جامع. 52

8-6-2)حساب سازی. 52

9-6-2)مدیریت سود خوب در برابر مدیریت سود بد 53

10-6-2)مدیریت سود و تقلب حسابداری. 54

11-6-2)نقش مدیریت و کمیته حسابرسی در ارتباط با مدیریت سود 54

12-6-2)مدلهای اندازهگیری مدیریت سود 55

1-12-6-2)مدل جمع اقلام تعهدی اختیاری(مدل جونز،1991) 55

2-12-6-2)مدل اقلام تعهدی یگانه 59

3-12-6-2)مدل جمع اقلام تعهدی. 60

4-12-6-2)مدل توزیعی. 62

7-2)مبانی نظری مربوط به بازده سهام 64

8-2)شرکتهای فرعی، اصلی و گروه 69

9-2)پیشینه پژوهش.. 71

1-9-2)پژوهشهای خارجی: 71

2-9-2)پژوهشهای داخلی: 76

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

1-3- مقدمه: 80

2-3)فرضیههای پژوهش: 81

3-3)متغیرهای پژوهش و نحوه اندازهگیری آنها 82

4-3)جامعه آماری.. 85

5-3)نمونه آماری.. 86

6-3)روش جمع آوری دادهها 86

7-3)روش پژوهش.. 87

8-3)آمار توصیفی. 87

9-3)آماراستنباطی. 89

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

1-4-‏ مقدمه‏: 91

2-4)شاخصهای توصیفی متغیرهای پژوهش.. 91

1-2-4)شاخصهای توصیفی بازده سهام شرکتهای اصلی. 91

2-2-4)شاخصهای توصیفی حجم اقلام تعهدی شرکتهای گروه 92

3-2-4)شاخصهای توصیفی اجزای اختیاری اقلام تعهدی شرکتهای گروه 92

4-2-4)شاخصهای توصیفی اجزای غیراختیاری اقلام تعهدی شرکتهای گروه 93

3-4)آزمون کولموگروف اسمیرنف برای تعیین نرمال یا غیر نرمال بودن متغیرهای پژوهش.. 94

4-4)آزمون فرضیههای پژوهش.. 97

1-4-4)آزمون فرضیه اصلی. 97

2-4-4)آزمون فرضیه فرعی اول. 99

3-4-4)آزمون فرضیه فرعی دوم 100

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

1-5-مقدمه: 104

2-5)نتیجه گیری. 105

3-5)پیشنهادهای پژوهش.. 107

1-3-5)پیشنهادهای حاصل از نتایج پژوهش.. 107

2-3-5)پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی. 109

4-5)محدودیتهای پژوهش.. 109

پیوستها:

منابع و ماخذ:

منابع فارسی: 116

منابع لاتین: 119

چکیده انگلیسی .......................................................................................................120

جدول1-2. معیارهای ارزیابی کیفیت سود 26

جدول 2-2. شاخصهای اندازه گیری اقلام تعهدی اختیاری. 63

جدول 1-4: شاخصهای توصیفی بازده سهام شرکتهای اصلی. 92

جدول 2-4: شاخصهای توصیفی حجم اقلام تعهدی شرکتهای گروه 92

جدول 3-4: شاخصهای توصیفی اجزای اختیاری اقلام تعهدی شرکتهای گروه 93

جدول 4-4: شاخصهای توصیفی اجزای غیراختیاری اقلام تعهدی شرکتهای گروه 93

جدول 5-4: خلاصه شاخصهای توصیفی متغیرهای پژوهش.. 93

جدول 6- 4: نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنف برای برازندگی توزیع نرمال. 94

جدول 7-4: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن بین حجم اقلام تعهدی شرکتهای گروه با بازده سهام شرکت اصلی . 98

جدول 8-4: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن بین اجزای اختیاری اقلام تعهدی شرکتهای گروه با بازده سهام شرکت اصلی 100

جدول 9-4: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن بین اجزای غیراختیاری اقلام تعهدی شرکتهای گروه با بازده سهام شرکت اصلی 102

جدول 10-4: خلاصه نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن بین مدیریت سود شرکتهای گروه با بازده سهام شرکت اصلی 102

نمودار شماره 1-2. انواع هموارسازی سود 51

نمودار شماره 2-2 چارچوبی برای طبقه بندی انواع دستکاری در حسابها 75

نمودار1-4: هیستوگرام بازده سهام شرکتهای اصلی در نمونه مورد بررسی. 95

نمودار2-4: هیستوگرام حجم اقلام تعهدی شرکتهای گروه در نمونه مورد بررسی. 95

نمودار3-4: هیستوگرام اجزای اختیاری اقلام تعهدی شرکتهای گروه در نمونه مورد بررسی. 96

نمودار 4-4: هیستوگرام اجزای غیراختیاری اقلام تعهدی شرکتهای گروه در نمونه مورد بررسی. 96

نمودار 5-4: نتیجه آزمون فرضیه فرعی اول. .........100...................

چکیده:

هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه رفتار مدیریت سود شرکت­های گروه با بازده سهام شرکت اصلی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. به عبارت دیگر در این پژوهش به دنبال یافتن پاسخ این سؤال هستیم که آیا سرمایه­گذاران، تحلیل­گران و سایر استفاده­کنندگان از اطلاعات حسابداری، عامل مدیریت سود شرکت­های گروه را درک کرده و در تصمیم گیری­های خود لحاظ می کنند یا نه؟ با توجه به اینکه واکنش بازار سرمایه نسبت به اطلاعات منتشره نهایتاً در بازده سهام منعکس می­شود، بنابراین رابطه رفتار مدیریت سود شرکت­های گروه با بازده سهام شرکت اصلی برای 45 نمونه آماری طی دوره زمانی1382 الی1386مورد بررسی قرار گرفته و برای اندازه گیری مدیریت سود شرکت­های گروه از مدل تعدیل شده جونز[1](1995) استفاده شده است. در این پژوهش کل اقلام تعهدی و اجزای اختیاری و غیر­اختیاری شرکت­های گروه به­ عنوان متغیرهای مستقل و بازده سهام شرکت اصلی به­ عنوان متغیر وابسته می­باشد. برای آزمون فرضیه­های پژوهش از آزمون ضریب همبستگی و ضریب تعیین استفاده شده است و نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که رابطه ضعیفی بین مدیریت سود شرکت­های گروه با بازده سهام شرکت اصلی وجود دارد.

واژه­های کلیدی: شرکت­های گروه، مدیریت سود، بازده سهام و شرکت اصلی.

مقدمه:

مدیریت سود نوعی اقدام آگاهانه با هدف طبیعی نشان دادن سود شرکت جهت رسیدن به یک سطح مطلوب و مورد نظر می­باشد. مدیریت سود زمانی اتفاق می­افتد که مدیران با استفاده از قضاوت (تشخیص) در گزارش­گری مالی و ساختار مبادلات جهت گمراه نمودن بعضی از ذینفعان (شامل سهامداران، اعتباردهندگان، کارکنان، دولت، سرمایه­گذاران و ...) درباره عملکرد اقتصادی شرکت یا تحت تاثیر قرار دادن نتایج قراردادی که به ارقام حسابداری گزارش شده وابسته است، در گزارش­گری مالی تغییر ایجاد می­کنند(پورحیدری و همتی، 1383،ص 49)1.

انتخاب و تغییر اصول پذیرفته شده حسابداری اجازه می دهد بسیاری از معاملات با یک یا چند روش مختلف ثبت شود .به عنوان مثال از بین روش­های اولین صادره از اولین وارده، اولین صادره از آخرین وارده و میانگین موزون برای حسابداری موجودی­ها، روش استهلاک خط مستقیم و نزولی برای دارایی­های ثابت، روش هزینه یابی کامل و کوشش­های موفقیت آمیز برای هزینه­های استخراج نفت و گاز، روش کار تکمیل شده و درصد پیشرفت کار برای قراردادهای بلند مدت، می توان یکی از روشهای فوق را انتخاب کرد و بعداً آن را تغییر داد. به علاوه، مدیران اقلام تعهدی صورت­های مالی را مدیریت می کنند، زیرا اقلام تعهدی از انعطاف بیشتری برخوردار هستند. برآوردهایی همچون عمر مفید دارایی ثابت، قابلیت وصول مطالبات، نرخ تنزیل تعهدات بازنشستگی و سایر اقلام تعهدی پایان سال که سود گزارش شده را تعدیل می­کنند، ابزارهای سنتی هستند که مدیران در طول زمان ازآنها استفاده کرده و مستقیما قابل مشاهده نیستند (مرادی و همکاران، 1387،ص51)2.

نتایج بدست آمده نشان می دهد که مدیریت سود می تواند سبب افزایش قیمت­های سهام شود. تحقیقات انجام شده مدارک مناسبی در مورد مدیریت (دستکاری) سود در شرایط مختلف اقتصادی نشان می دهد. مدیران به صورت فرصت طلبانه برسود خالص مدیریت می­کنند. مثلا در دوره­هایی که قیمت سهام رشد بالایی دارد به دلیل ورود سرمایه گذاران غیرحرفه ای و عدم توجه حرفه ای­ها به اطلاعات مندرج در صورت­های مالی، مدیران اقدام به مدیریت سود می کنند. البته در دوره­هایی که قیمت سهام رشد کمی داشته باشد، بدلیل آگاهی سرمایه گذاران از کاهش قیمت­ها، اثر مدیریت سود خنثی شده و این امر باعث کاهش بازده غیرعادی سهام می شود. در دوره ای که قیمت­ها از رشد متوسطی برخوردار هستند، سرمایه گذاران حرفه­ای نسبت به اطلاعات مندرج در صورت­های مالی توجه بیشتری دارند و سودهای تعدیل شده و غیر تعدیل شده(به دلیل مدیریت سود) را از یکدیگر تفکیک می کنند(همان منبع،ص51)3.


1-Jonse,1995


دانلود فایل بررسی ارتباط بین عدم تقارن اطلاعاتی و تمرکز مالکیت با مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

بررسی ارتباط بین عدم تقارن اطلاعاتی و تمرکز مالکیت با مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل docx
حجم فایل 578 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 150
بررسی ارتباط بین عدم تقارن اطلاعاتی و تمرکز مالکیت با مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

بررسی ارتباط بین عدم تقارن اطلاعاتی و تمرکز مالکیت با مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

چکیده: 1

مقدمه: 2

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1 مقدمه 4

2-1 تاریخچه مطالعاتی. 5

1-2-1 تحقیقات انجام شده درخصوص تاثیرات ترکیب مالکیت برشرکتهای سهامی. 5

2-2-1 تحقیقات مرتبط با عدم تقارن اطلاعاتی. 11

3-2-1 تحقیقات مرتبط با مدیریت سود 15

3-1 بیان مسئله 19

4-1 چهار چوب نظری تحقیق. 21

5-1 ضرورت انجام تحقیق. 22

6-1 فرضیه های تحقیق. 23

7-1 اهداف تحقیق. 24

8-1 حدود مطالعاتی. 24

1-8-1 قلمرو مکانی تحقیق. 24

2-8-1 قلمرو زمانی تحقیق. 24

3-8-1 قلمرو موضوعی تحقیق. 24

9-1 تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق: 25

فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

1-2 مقدمه 28

2-2-مبانی نظری تحقیق- بخش اول: 29

1-2-2 تئوری ساختار مالکیت.. 29

2-2-2 تعاریف حاکمیت شرکتی. 29

3-2-2سهامداران و حاکمیت شرکتی 32

4-2-2 ترکیب مالکیت و حاکمیت شرکتی. 33

5-2-2 ترکیب مالکیت و سهامداران عمده 34

1-5-2-2 فرضیه نظارت کارآ 36

2-5-2-2 فرضیه همسویی استراتژیک. 36

3-5-2-2 تأثیر سهامداران عمده مالی بر هزینه های نمایندگی. 37

6-2-2 رابطه ساختار مالکیت با کارآیی بازار سرمایه 37

7-2-2 رابطه ترکیب مالکیت با نقدشوندگی بازار. 38

8-2-2 نقش سهامداران نهادی در عدم تقارن اطلاعات.. 42

9-2-2 اهمیت حضور سهامداران عمده در حاکمیت شرکتی. 45

10-2-2 سهامداران نهادی و عمده به عنوان ناظر. 46

11-2-2 نقش سهامداران نهادی در نظارت بر شرکت و انتقال اطلاعات.. 47

12-2-2 تاثیر تمرکز مالکیت بر قیمت سهام 48

13-2-2 دلایل و انگیزه های انحصار سهام در شرکت های عضو بورس.. 49

14-2-2 سهامدارعمده در نظام حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار ایران. 50

15-2-2 برابری در توزیع اطلاعات.. 51

16-2-2 عدم تقارن اطلاعات و کارایی بازار. 53

17-2-2عدم تقارن اطلاعات و فرضیه پیام دهی 55

18-2-2 پیامدهای عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه 56

19-2-2 مدیریت سود 58

20-2-2 انگیزه های مدیران برای گزارشگری جهت دار. 59

1-20-2- 2اندازه شرکت.. 59

2-20-2-2 مالیات بر درآمد 60

3-20-2-2 قراردادهای بدهی. 60

4-20-2-2 انحراف در فعالیتهای عملیاتی. 61

5-20-2-2 تغییرپذیری سود 61

21-2-2 روش های مدیریت سود 61

22-2-2 پیش بینی اجزای اختیاری اقلام تعهدی به کمک متغیرهای حسابداری. 62

23-2-2 پیش بینی روابط بین اقلام تعهدی و جریانهای نقدی. 63

فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

1-3 مقدمه 66

2-3 روش تحقیق. 67

3-3 جامعه مطالعاتی و نمونه آماری. 67

4-3 مدل تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیر ها: 70

1-4-3 شیوه اندازه گیری مدیریت سود(متغیر وابسته) 71

2-4-3 شیوه اندازه گیری عدم تقارن اطلاعاتی (متغیرمستقل) 72

5-3 روش های جمع اوری اطلاعات.. 73

6-3 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 73

1-6-3 تحلیل توصیفی داده ها 74

2-6-3 بررسی نرمالیته داده های تحقیق. 74

3-6-3 همبستگی و تجزیه و تحلیل رگرسیون. 75

4-6-3 رگرسیون خطی. 75

5-6-3 تکنیک حداقل مربعات.. 76

6-6-3 روش آزمون معنی داری رگرسیون. 77

7-6-3 ضریب تعیین ... 78

8-6-3 مفهوم واریانس و انحراف معیار 79

9-6-3 آزمون فرض آماری. 79

10-6-3 فرض صفر و فرض مقابل. 80

11-6-3 سطح معنی دار و خطاهای آماری. 80

7-3 الگوی آزمون فرضیات.. 81

1-7-3 شیوه آزمون فرضیه اول. 81

2-7-3 شیوه آزمون فرضیه دوم 81

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

1-4 مقدمه‏ 84

2-4 شاخص های توصیفی متغیرها 85

3-4 روش آزمون فرضیه ها ی تحقیق. 87

1-3-4بررسی اعتبار مدل. 89

4-4 نتایج آزمون فرضیه اول. 90

5-4 نتایج آزمون فرضیه دوم 94

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

1-5 مقدمه 104

2-5 خلاصه نتایج حاصل از پژوهش.. 104

1-2-5 تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول. 106

2-2-5 تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم 108

3-5 پیشنهادهای تحقیق. 109

1-3-5 پیشنهادهای ارائه شده براساس نتایج فرضیه اول. 109

2-3-5 پیشنهادهای ارائه شده براساس نتایج فرضیه دوم 110

4-5 محدودیت های تحقیق. 110

پیوست ها

پیوست الف ) نام شرکتهای نمونه آماری. 113

پیوست ب ) خروجیهای آماری از نرم افزار SPSS. 118

منابع و ماخذ

منابع فارسی: 131

منابع لاتین: 133

چکیده انگلیسی: 137

جدول 1-3 : نحوه انتخاب و استخراج نمونه 69

جدول 1-4: تحلیل توصیفی متغیرهای تحقیق. 86

جدول 2-4: آزمون نرمال بودن متغیر سطح عدم تقارن اطلاعاتی. 90

جدول 3-4: نتایج تحلیل آماری برای الگوهای رگرسیونی آزمون فرضیه اول. 91

جدول 4-4: نتایج تحلیل آماری برای ضرایب الگوی آزمون فرضیه اول. 93

جدول 5-4: آزمون نرمال بودن اقلام تعهدی اختیاری. 95

جدول 6-4: نتایج تحلیل آماری برای الگوهای رگرسیونی آزمون فرضیه دوم 97

جدول 7-4 : نتایج تحلیل آماری برای ضرایب متغیرهای مستقل در آزمون فرضیه دوم 99

جدول 8-4: خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیات.. 102

چکیده:

عموماً ا ین گونه تصور می شود که حضور سرمایه گذاران نهادی ممکن است به تغییر رفتار شرکت ها منجر شود. تأثیر سرمایه گذاران نهادی بر تصمیمات مدیریت در قبال تصمیمات مالی در تحقیقات پیشین اثبات شده است.هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین عدم تقارن اطلاعاتی و تمرکز مالکیت با مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. دوره زمانی مورد مطالعه طی سالهای 1383 تا 1388 است. با استفاده ازنرم افزارره آورد نوین،دادهاجمع آوری شده وبه کمک نرم افزار EXCEL محاسبه گردیده اند. نرم افزار SPSSبرای آزمون فرضیه‌ها بکاررفته وانجام سایرتجزیه وتحلیل ها با بکارگیری روش های آماری همچون آمارتوصیفی، همبستگی (ضریب همبستگی،ضریب تعیین)، آنالیزرگرسیون و آزمون ضرائب آن ، آنالیز‌همبستگی و آزمون‌ضرائب آن‌وآزمون‌برابری‌معناداری‌چند ضریب همبستگی صورت گرفته است. در مجموع 109 شرکت فعال بورسی به عنوان نمونه انتخابی در نظر گرفته شد. در فرضیه اول تحقیق، پیش بینی شده است که بین تمرکز مالکیت و عدم تقارن اطلاعاتی رابطه معناداری وجود دارد.نتایج تحقیق نشاندهنده یک ارتباط مستقیم و معنی دار بین این متغیر با سطح عدم تقارن اطلاعاتی می باشد. بعبارت دیگر، با افزایش تمرکز مالکیت درطول دوره تحقیق، عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای نمونه آماری افزایش یافته است. در فرضیه دوم تحقیق، پیش بینی شده است که بین مدیریت سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تمرکز مالکیت رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج تحقیق فرضیه دوم راتائید می کند.با توجه به نتایج بدست آمده به سرمایه گذاران و تحلیل گران توصیه می شود جهت تصمیمات سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت، در کنار استفاده از ارقام ارائه شده از جانب شرکتها و بازار سرمایه، به عواملی همچون ترکیب مالکیت و سطح عدم تقارن اطلاعاتی شرکتها نیز توجه نمایند.

واژه های کلیدی:عدم تقارن اطلاعاتی،تمرکزمالکیت،مدیریت سود

مقدمه:

ترکیب سهامداران شرکت های مختلف ، متفاوت است . بخشی ازمالکیت شرکتها در اختیار سهامداران جزء واشخاص حقیقی قرار دارد ،بخشی دیگرازسهام دراختیارمدیران وقسمتی هم دراختیار سهامداران عمده که به سهامداران نهادی معروفند ، می باشد.سرمایه گذاران نهادی، سرمایه گذاران بزرگ نظیر بانکها، شرکتهای بیمه و شرکتهای سرمایه گذاری هستند. عموماً ا ین گونه تصور می شود که حضور سرمایه گذاران نهادی ممکن است به تغییر رفتار شرکت ها منجر شود. تأثیر سرمایه گذاران نهادی بر تصمیمات مدیریت در قبال تصمیمات مالی در تحقیقات پیشین اثبات شده است. ازآنجا که در کشورهای درحال توسعه نظیرایران،نقش سهامداران جزء در رونق اقتصاد چشمگیرمی باشد، توجه به این گروه از سرمایه گذاران حائز اهمیت است ؛ تابتوان با تشویق این گروه به سرمایه گذاری بیشتر، از طریق جذب سرمایه ایشان به بهبود اوضاع اقتصادی جامعه کمک کرد. هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین عدم تقارن اطلاعاتی و تمرکز مالکیت با مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد.


دانلود فایل بررسی ارتباط بین نسبت های فعالیت و میزان افشای اطلاعات در صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس تهران

بررسی ارتباط بین نسبت های فعالیت و میزان افشای اطلاعات در صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس تهران
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل docx
حجم فایل 498 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 128
بررسی ارتباط بین نسبت های فعالیت و میزان افشای اطلاعات در صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس تهران

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

بررسی ارتباط بین نسبت های فعالیت و میزان افشای اطلاعات در صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس تهران

چکیده: 1

مقدمه: 2

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1 مقدمه 5

2-1 تاریخچه مطالعاتی. 5

3-1 بیان مسأله تحقیق. 7

4-1چارچوب نظری تحقیق. 8

5-1 فرضیه های تحقیق. 10

6-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 10

7-1 اهداف تحقیق. 11

8-1 حدود مطالعاتی. 12

1-8-1 قلمرو مکانی تحقیق. 12

2-8-1 قلمرو زمانی تحقیق. 13

3- 8-1 قلمرو موضوعی تحقیق. 13

9-1- تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق. 13

فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

1-2 مقدمه 15

2-2- تعاریف مختلف افشا 16

3-2- اصل افشا 16

4-2- پرسش های اساسی مطرح شده در حوزه افشا (مبانی نظری) 17

1-4-2- اطلاعات مالی برای چه اشخاصی افشا می‌گردد؟ 18

2-4-2- هدف از افشای اطلاعات مالی چیست؟ 20

3-4 -2- چه میزان از اطلاعات لازم است افشا شود؟ 21

4-4 -2- چگونه اطلاعات مالی باید افشا شود؟ 24

1-4 -4- 2- شکل و ترتیب صورتهای مالی اساسی. 26

2-4 -4- 2- اصطلاحات و ارائه جزئیات.. 29

3-4-4- 2- گزارش حسابرس مستقل. 30

4-4 -4- 2-گزارش هیأت مدیره 30

5-4 -2- خصوصیات کیفی مرتبط با ارائه اطلاعات چگونه باشد؟ 31

5 - 2 - عملکرد 32

1-5-2- مقدمه 32

6-2- انواع نسبت های مالی. 35

1-6-2- نسبت های فعالیت (شاخص های بکارگیری دارایی ) 36

7-2- کفایت گزارشگری (افشا) و نسبت های مالی. 37

8-2- پیشینه داخلی و خارجی تحقیق. 38

1-8-2- مطالعات خارجی. 38

2-8-2- مطالعات داخلی. 52

فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

1-3 مقدمه 61

2-3- فرضیه های تحقیق. 62

1-2-3- فرضیه اصلی تحقیق : 62

2-2-3- فرضیه ی فرعی تحقیق : 62

3-3 مدل تحقیق. 63

4-3 شیوه اندازه گیری متغیرها 64

5-3 روش تحقیق. 65

6-3- متغیر های مورد بررسی. 66

7-3- مدل های مورد استفاده برای آزمون فرضیه ها 68

8-3- دلایل انتخاب متغیرها 70

9-3- جامعه آماری و روش نمونه گیری. 70

9-3- روش‌های جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها 71

1-9-3- منبع اطلاعات.. 71

2-9-3- آماده سازی اطلاعات.. 72

10-3- روش شناختی تحقیق (تجزیه و تحلیل داده ها) 72

1-10-3- مدل های داده های تابلویی. 73

2-10-3- آزمون لیمر (معنی داربودن اثرات فردی) 73

3-10-3- آزمون هاسمن. 75

4-10-3- فروض مدل رگرسیون خطی کلاسیک... 75

1-4-10-3- نرمال بودن خطاها 76

2-4-10-3- ناهمسانی واریانس.. 76

3-4-10-3- هم خطی. 76

4-4-10-3- عدم وجود خود همبستگی بین ها: 77

5-10-3- آزمون مانایی. 78

6-10-3 آزمونهای آماری و معیارهای استفاده شده به منظور مقایسه مدل های تحقیق. 79

1-6-10-3- ضریب تعیین تعدیل شده 79

2-6-10-3- آماره F رگرسیون. 80

7-10-3- نرم افزارهای تجزیه و تحلیل. 80

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

1-4 مقدمه‏ 82

2-4- تحلیل توصیفی داده ها 82

3-4- مراحل تخمین مدل به وسیله داده‌های تابلویی. 84

1-3-4- آزمون F لیمر( بررسی همسانی عرض از مبدأ های مقاطع ) 85

2-3-4- آزمون هاسمن ( انتخاب بین اثرات ثابت و تصادفی ) 86

4-4- بررسی فروض کلاسیک رگرسیون. 87

5-4- آزمون مانایی متغیرها 88

6-4- آزمون فرضیه های تحقیق. 88

1-6-4- آزمون فرضیه فرعی اول. 89

2-6-4- آزمون فرضیه فرعی دوم 91

3-6-4- آزمون فرضیه فرعی سوم 92

4-6-4- آزمون فرضیه فرعی چهارم 93

5-6-4- آزمون فرضیه اصلی تحقیق. 94

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

1-5 مقدمه 98

2-5- بحث و نتیجه گیری. 98

1-2-5- نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی اول. 99

2-2-5- نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی دوم 100

3-2-5- نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی سوم 101

4-2-5- نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی چهارم 101

5-2-5- نتیجه گیری پیرامون فرضیه اصلی تحقیق. 102

3-5- پیشنهادها 104

1-3-5- پیشنهادهای کاربردی ناشی از نتایج تحقیق. 105

2-3-5- پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی. 105

4-5- محدودیت ها 106

پیوست ها

جدول مربوط به صنایع و نام شرکت های نمونه آماری. 108

منابع و ماخذ

منابع فارسی: 110

منابع لاتین: 111

منابع اینترنتی: 114

چکیده انگلیسی: 115

جدول 1-2- موارد افشا از نظر سرف.. 39

جدول 1-3 : ترکیب شرکت های نمونه بر اساس نوع صنعت.. 71

جدول 1-4: اندازه شاخص های آمار توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق (ارقام به درصد) 84

جدول 2-4 : نتایج آزمون F لیمر(همسانی عرض از مبدأ های مقاطع) 86

جدول 3-4 : نتایج آزمون هاسمن(انتخاب بین اثرات ثابت و تصادفی) 87

جدول 4-4 : نتایج آزمونLLC )بررسی مانایی متغیرها) 88

جدول 5- 4 : نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها برای آزمون فرضیه فرعی اول- مدل (1) 90

جدول 6- 4 : نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها برای آزمون فرضیه فرعی دوم- مدل (2) 91

جدول 7-4 : نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها برای آزمون فرضیه فرعی سوم – مدل(3) 92

جدول 8-4 نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها برای آزمون فرضیه فرعی چهارم – مدل(4) 93

جدول 9-4 نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها برای آزمون فرضیه اصلی تحقیق– مدل(5) 95

چکیده:

نقش اصلی گزارشگری مالی، انتقال اثربخش اطلاعات به افراد برون سازمانی به روشی معتبر و به موقع است، که این امر در سایه شفافیت گزارشگری و افشا با کیفیت اطلاعات مالی تحقق می یابد. مرور مطالعات گذشته نشان می دهد شفافیت و کیفیت افشای اطلاعات مالی واحدهای اقتصادی ، تاثیرات مهمی بر استراتژی های سرمایه گذاران گذاشته است. این تحقیق، به بررسی رابطه بین میزان افشاء در صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با نسبتهای متداول فعالیت (شاخصهای استفاده از داراییها) می‌ پردازد.

در مرحله اول، به منظور تعیین میزان افشا صورت های مالی که در این تحقیق در راستای تعیین مقدار متغیر وابسته لازم است چک ‌لیست کفایت افشاء براساس استانداردهای حسابداری ایران تنظیم و برای هر شرکت یک نمره یا شاخص افشا تعریف شود. در مرحله دوم متداولترین نسبتهای فعالیت (شاخصهای استفاده از داراییها) یعنی نسبت فروش به سرمایه در گردش، نسبت فروش به داراییهای ثابت ، نسبت فروش به کل داراییها و نسبت فروش به حقوق صاحبان سهام (ارزش ویژه) محاسبه و استخراج گردید. سپس در این تحقیق از تحلیل رگرسیونی مقطعی بر اساس داده های تابلویی جهت بررسی رابطه بین میزان افشاء در صورتهای مالی با نسبتهای متداول فعالیت در سال های 1382 لغایت 1387 استفاده شده است. نمونه تحقیق شامل 65 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران در بازه زمانی 5 ساله می باشد.

یافته ها نشان می دهد به طور کلی بین میزان افشاء در صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با نسبتهای متداول فعالیت رابطه معناداری وجود دارد.

مقدمه:

حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است. این سیستم اطلاعاتی به عنوان زیر مجموعه سیستم های اطلاعاتی مدیریت ، وظیفه پردازش داده های مالی را به عهده دارد. اگرچه استفاده کننده بخش عمده ای از محصولات این سیستم اطلاعاتی ، مدیریت یک واحد اقتصادی است ، اما مدیریت بنا به وظایف و مسئولیتهایی که در قبال گروه های مختلف استفاده کنندگان اطلاعات مالی دارد و همچنین بنا برالزامات قانونی یا درخواست های طرفهای تجاری یا تامین کنندگان مالی واحدهای اقتصادی ، اطلاعات مختلفی را در اختیار استفاده کنندگان خارج از واحدهای اقتصادی قرار می دهد. گزارشهای مالی سالانه از مهمترین محصول سیستم های اطلاعاتی حسابداری است که برای گروه های مختلفی از استفتده کنندگان خارجی اطلاعات مالی ، در چهارچوب مشخصی ارائه می شود (عرب مازاریزدی ،1374، 58)[1].

براساس نظر هیئت استانداردهای حسابداری مالی تصمیمات سرمایه گذاران واعتباردهندگان واستفاده آنها از اطلاعات دارای گستردگی بسیار بیشتری نسبت به سایر گروه های خارجی می باشد وبه همین دلیل تصمیمات آنها دارای تاثیرات عمده ای در تخصیص منابع اقتصادی یک کشور است (هیأت استانداردهای حسابداری مالی آمریکا،1978، 30)[2].

ازآنجائیکه سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان دو گروه اصلی برون سازمانی استفاده کنندگان اطلاعات مالی بشمار می روند وتهیه و فراهم کردن اطلاعات مربوط برای این دو گروه یکی از رسالت های اصلی مدیریت و سیستم های حسابداری می باشد ، لذا توجه ویژه به نوع نیازهای اطلاعاتی این افراد ضرورت دارد.

با توجه به اینکه استفاده کنندگان مزبور گزارشهای مالی را به عنوان یکی از منابع اصلی اطلاعات مالی در مورد واحد های اقتصادی ملاک تصمیم گیری قرار می دهند ، بنابراین گزارشگری مالی براساس نظر هیئت استاندارد های مالی باید اطلاعاتی را فراهم سازد که برای سرما یه گذاران و اعتبار دهندگان بالفعل و بالقوه و سایر استفاده کنند گان در تصمیم گیری های سرمایه گذاری و اعطای اعتبار وسایر تصمیمات مشابه مفید واقع شود ( همان منبع،30)3.

گزاشگری مالی تخصیص منابع سرمایه در یک شرکت تجاری و قابلیت سوددهی آن را افشا می نماید. بدیهی است اصل افشا به عنوان یکی از اصول حسابداری ، کلیه واقعیت های با اهمیت و مربوط در رابطه با رویدادها و فعالیتهای واحد تجاری را بیان می نماید.

اصل افشا ایجاب می نماید که صورت های مالی به گونه ای تهیه و ارائه شود که از لحاظ اهداف مربوط در صورت های مالی به گونه ایست که ازیک طرف امکان اتخاذ تصمیمات آگاهانه برای استفاده کنندگان را فراهم نموده و از طرف دیگر باعث گمراهی آنان نشود.

محققین در حوزه افشاء گزارشگری مالی به منظور سنجش میزان افشاء و تاثیر آن بر تصمیمات سرمایه‌گذاران از انواع مختلفی از عوامل تاثیرگذار برافشاء اطلاعات مالی بهره‌برده‌اند. سیر تاریخی تحقیقات صورت گرفته در حوزه افشاء اطلاعات مالی نشان می‌دهد که این عوامل در چهار حوزه کلی شامل حوزه اول استفاده از متغیرهای تراز نامه‌ای (متغیرهای مرتبط به حجم و فعالیت شرکتها) و رابطه آن با کفایت افشاء اطلاعات مالی حوزه دوم، رابطه بین متغیرهای سود و زیانی (عملکردی)با سطح افشای گزارشگری مالی ، حوزه سوم ترکیبی از متغیرهای سود و زیانی و ترازنامه‌ای برای سنجش میزان افشای گزارشگری مالی شرکت ها و حوزه آخر رابطه بین متغیرهای کیفی و متغیرهایی غیر از متغیرهای فوق‌الذکر مانند ماهیت و نوع صنعت، نوع موسسه حسابرسی کننده، اعضای حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای هیئت مدیره، وجود یا عدم وجود سهامدار نهادی با میزان افشای گزارشگری مالی قابل تقسیم‌بندی هستند . اما در این پژوهش سعی خواهد شد با توجه به تمامی موارد ذکر شده فوق و در بخش پیشینه تحقیق، صرفاً از شاخص‌های سنجش بکارگیری دارایی ها به ویژه نسبت‌های فعالیت شرکت‌ها برای بررسی سطح افشاء گزارشگری مالی استفاده شود


[2] . Financial Accounting Standards Board (FASB),1978,30


دانلود فایل بررسی تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

بررسی تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل docx
حجم فایل 320 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 106
بررسی تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

بررسی تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

چکیده: 1

مقدمه: 2

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1 مقدمه 4

2-1 تاریخچه مطالعاتی. 5

3-1 بیان مساله تحقیق. 6

4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 6

5-1 اهداف تحقیق. 7

6-1 فرضیات تحقیق. 8

7-1 قلمرو تحقیق. 8

8-1 تعریف واژه های تخصصی تحقیق. 9

فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

1-2 مقدمه 11

2-2 بازار بورس.. 12

3-2 دلایل عمده تامین مالی شرکت ها 12

4-2 روش های تامین مالی. 13

1-4-2 تامین مالی کوتاه مدت.. 13

2-4-2 تامین مالی بلند مدت.. 13

5-2 تأمین مالی ناشی از بدهی های عملیاتی. 14

1-5-2 بدهی های عملیاتی قراردادی. 15

1-1-5-2 اعتبارات تجاری (حساب پرداختنی تجاری) 15

1-1-1-5-2 هزینه اعتبارات تجاری. 15

2-1-1-5-2 هزینه عدم استفاده از تخفیف.. 16

3-1-1-5-2 تأخیر در پرداخت.. 16

4-1-1-5-2 اعتبار تجاری به عنوان ابزاری برای تأمین مالی. 16

2-1-5-2 اسناد پرداختنی. 17

3-1-5-2 سایر حساب ها و اسناد پرداختنی. 17

4-1-5-2 پیش دریافت از مشتریان. 17

2-5-2 بدهی های عملیاتی برآوردی (ذخایر) 18

1-2-5-2 ذخیره هزینه های معوق. 19

2-2-5-2 ذخیره مالیات.. 19

3-2-5-2 ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان. 19

6-2 تامین مالی ناشی از بدهی های مالی. 20

1-6-2 بدهی های مالی کوتاه مدت.. 20

1-1-6-2 اوراق تجاری (اوراق قراضه کوتاه مدت) 21

1-1-1-6-2 اوراق تجاری به عنوان یکی از ابزارهای تأمین مالی. 21

2-1-6-2 وام های بانکی کوتاه مدت.. 22

3-1-6-2 وثیقه قرار دادن حساب های دریافتی. 22

4-1-6-2 وثیقه قرار دادن موجودی کالا. 23

2-6-2 بدهی های مالی میان مدت و بلندمدت.. 23

1-2-6-2 وام های بانکی بلندمدت.. 24

2-2-6-2 وام های شرکت های بیمه و سایر موسسات اعتباری. 24

3-2-6-2 تامین مالی تجهیزات.. 24

4-2-6-2 بدهیهای رهنی. 24

5-2-6-2 اوراق قرضه 25

1-5-2-6-2 انواع اوراق قرضه 25

6-2-6-2 مزایا و معایب تامین مالی از طریق بدهیهای بلندمدت.. 26

7-2 تشریح بازده و انواع آن. 28

1-7-2 بازده سهام 28

2-7-2 بازده مورد انتظار یک سهم 30

3-7-2 بازده ارزش ویژه یا حقوق صاحبان سهام 30

4-7-2 بازده دارایی. 31

5-7-2 بازده سرمایه گذاری. 31

8-2 نظرات و تئوری های تامین مالی. 32

1-8-2 نظریه سنتی. 32

2-8-2 نظریه مودیگلیانی و میلر. 33

3-8-2 مالیات و نظریه مودیگلیانی و میلر. 34

4-8-2 هزینه های ورشکستگی و نظریه مودیگلیانی و میلر. 34

5-8-2 هزینه های نمایندگی. 34

6-8-2 تئوری موازنه ایستا یا پایدار. 35

7-8-2 نظریه عدم تقارن اطلاعات.. 36

8-8-2 تئوری سلسله مراتب گزینه های تامین مالی ( تئوری ترجیحی) 37

9-2 مروری مختصر بر مطالعات و تحقیقات.. 39

1-9-2 مروری مختصر بر مطالعات خارجی. 40

2-9-2 مروری مختصر بر مطالعات داخلی. 42

فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

1-3 مقدمه 47

2-3 روش تحقیق. 47

3-3 متغیر های تحقیق. 48

1-3-3 متغیر مستقل. 48

2-3-3 متغیر وابسته 48

3-3-3 متغیر کنترل. 49

4-3 مدل مفهومی تحقیق. 50

5-3 اهداف تحقیق. 50

6-3 فرضیات تحقیق. 51

7-3 جامعه آماری و نمونه تحقیق. 52

8-3 روش گردآوری اطلاعات.. 52

9-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها : 53

10-3 آمار توصیفی. 53

11-3 آزمون های رگرسیونی لازم در سه بخش زیر ارائه گردیده است: 53

12-3 رگرسیون فرضیات تحقیق بصورت زیر می باشد: 56

13-3 معرفی نرم افزار Eviews. 57

14-3 انواع داده‌ها 57

15-3 مدل داده های ترکیبی سری زمانی- مقطعی (پنل) 58

16-3 انواع مدل های بکار رفته در داده های ترکیبی. 58

17-3 تحلیل رگرسیون. 59

18-3 فروض کلاسیک... 60

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

1-4 مقدمه‏ 64

2-4 آمار توصیفی. 64

3-4 آزمون فرضیه های تحقیق. 66

1-3-4 آزمون هم خطی بین متغیرها ونرمال بودن داده ها 66

2-3-4 بررسی ناهمسانی واریانس.. 67

3-3-4 بررسی خود همبستگی. 68

4-3-4 آزمون F و آزمون هاسمن. 68

5-3-4 تحلیل رگرسیون (فرآیند آزمون فرضیه ها) 69

1-5-3-4 آزمون فرضیه اصلی. 71

2-5-3-4 آزمون فرضیات فرعی. 72

1-2-5-3-4 آزمون فرضیه فرعی اول: 72

2-2-5-3-4 آزمون فرضیه فرعی دوم: 72

3-2-5-3-4 آزمون فرضیه فرعی سوم: 73

4-2-5-3-4 آزمون فرضیه فرعی چهارم: 73

4-4معادله خروجی مدل تحقیق. 74

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

1-5 مقدمه 76

2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها 76

1-2-5 فرضیه اصلی. 76

2-2-5 فرضیه فرعی اول. 77

3-2-5 فرضیه فرعی دوم 77

4-2-5 فرضیه فرعی سوم 78

5-2-5 فرضیه فرعی چهارم 78

3-5 نتیجه گیری کلی تحقیق. 78

4-5 پیشنهاد هایی مبتنی بر یافته های تحقیق. 80

5-5 پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی. 80

6-5 محدودیت های تحقیق. 80

پیوست ها

خروجی نرم افزار. 83

منابع و ماخذ

منابع فارسی: 88

منابع لاتین: 91

چکیده لاتین. 93

جدول 1-1 خلاصه تحقیقات انجام شده 5

جدول 1-4 نتایج آمار توصیفی. 65

جدول 2-4 جدول همبستگی برای تست هم خطی دادها 66

جدول 3-4 نتایج آزمون ناهمسانی وایت.. 68

جدول 4-4 آزمون F لیمر. 69

جدول 5-4: آزمون هاسمن. 69

جدول 6-4 نتایج آزمون رگرسیون ترکیبی. 70

نمودار 1-3 مدل مفهومی تحقیق. 50

چکیده:

تامین مالی از جمله مهمترین مباحث بحث برانگیز در مدیریت مالی و حسابداری است که تحقیقات گسترده ای را در حوزه امور مالی و حسابداری موجب شده است. علیرغم گستردگی روش های تامین مالی، مدیران باید از چگونگی نحوه تامین مالی و اثر بکارگیری هر یک از آن ها بر عملکرد عملیاتی، سودآوری و بازده آتی سهام شرکت ها آگاه باشند. برهمین مبنا در این تحقیق تاثیر اهرم بدهی عملیاتی به عنوان یکی از ابزارهای اصلی تامین مالی، بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام در 110 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های1383 الی 1388 مورد بررسی قرارگرفته است. روش آماری تحقیق، توصیفی مبتنی بر تحلیل رگرسیون به روش تحلیل داده های ترکیبی می باشد. یافته ها نشان می دهد که رابطه معنادار مثبتی بین اهرم بدهی عملیاتی و اهرم بدهی قراردادی با بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت ها وجود دارد و اهرم کل نیز موجب تعدیل رابطه اهرم بدهی عملیاتی با بازده آتی حقوق صاحبان سهام می شود. یافته های این تحقیق علاوه بر پرکردن خلاء تحقیقاتی در این زمینه، برای مدیران و سرمایه گذاران مفید می باشد.

واژه های کلیدی: اهرم بدهی عملیاتی، اهرم بدهی قراردادی، اهرم بدهی برآوردی، بازده آتی حقوق صاحبان سهام

مقدمه:

در دنیای واقعی که بنگاه ها و شرکت های اقتصادی در آن فعالیت می کنند، بهینه سازی منابع مالی از مهمترین مسائل آنهاست. بهینه سازی منابع مالی باعث حداکثرکردن بازدهی با کمترین هزینه سرمایه می شود. شرکت ها برای تامین مالی تنها از یک منبع ( سرمایه یا بدهی ) استفاده نمی کنند؛ بلکه ترکیبی از آن ها را بکار می برند. نکته مهم این است که شرکت ها در جهت دستیابی به اهداف اصلی خود، باید کدامیک از منابع مالی را انتخاب کرده و چه میزان از آن منبع را در ترکیب سرمایه خود استفاده کنند. قطعا شناسایی راه های مختلف تامین مالی و بهره گیری از ابزارهای مناسب مالی، مدیریت را در اتخاذ تصمیمات صحیح تر و کسب منافع بیشتر برای شرکت ها یاری خواهد نمود و استفاده بهینه از منابع مالی به مدیران این فرصت را خواهد داد تا ارزش کلی شرکت و ثروت صاحبان سرمایه را افزایش دهند.

تاکنون یک الگوی مطلق جهت ساختار مطلوب سرمایه ارائه نشده، اما برای دستیابی به چنین الگویی، تحقیقات و مطالعات زیادی صورت گرفته است. حاصل این تحقیقات، ارائه واقعیت ها، تعیین یا شناخت هزینه ها و مشخص شدن نقاط ضعف و قوت راه هایی است که شرکت ها بدان وسیله خود را از نظر مالی تامین می کنند. در این تحقیق سعی بر آنست که تاثیر تامین مالی ناشی از بدهی های عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، مورد بررسی قرار گیرد تا با جمع آوری اطلاعات واقعی، مدیران مالی و همچنین سرمایه گذاران بتوانند از این نتایج استفاده کنند.


دانلود فایل بررسی تأثیر عوامل رضایت مندی بیمه شدگان بر درآمد شرکت های بیمه مکمل درمان (مطالعه موردی شرکت آتیه سازان حافظ)

بررسی تأثیر عوامل رضایت مندی بیمه شدگان بر درآمد شرکت های بیمه مکمل درمان (مطالعه موردی شرکت آتیه سازان حافظ)
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل docx
حجم فایل 1533 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 177
بررسی تأثیر عوامل رضایت مندی بیمه شدگان بر درآمد شرکت های بیمه مکمل درمان (مطالعه موردی شرکت آتیه سازان حافظ)

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

بررسی تأثیر عوامل رضایت مندی بیمه شدگان بر درآمد شرکت های بیمه مکمل درمان (مطالعه موردی شرکت آتیه سازان حافظ)

چکیده:.. 1

مقدمه:.. 2

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1-مقدمه 4

2-1 بیان مساله تحقیق. 5

3-1 تاریخچه مطالعاتی. 6

4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 8

5-1 اهداف تحقیق. 10

6-1 فرضیات تحقیق: 11

7-1 تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق: 11

فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

2- مقدمه 15

1-2 ارزیابی عملکرد 16

1-1-2 معیارهای مالی و غیر مالی. 16

2-1-2 ارزیابی متوازن. 17

3-1-2 کارت ارزیابی متوازن. 17

2-2 رضایتمندی. 19

1-2-2 مفهوم بازاریابی و بازاریابی خدماتی. 19

1-1-2-2 مدیریت بازاریابی. 19

2-1-2-2 بازاریابی خدماتی. 20

3-1-2-2 ویژگیهای امور خدماتی. 20

2-2-2- مفاهیم اولیه رضایت مشتریان. 22

1-2-2-2 تعریف مشتری. 22

2-2-2-2 مفهوم رضایتمندی مشتری. 23

3-2-2-2 اهمیت دستیابی به رضایتمندی مشتری. 24

4-2-2-2 سنجش رضایت مشتریان. 25

5-2-2-2 مزایای دستیابی به رضایتمندی مشتری. 25

6-2-2-2 رابطه بین کیفیت خدمات و رضایت مشتری. 26

3-2-2 طبقه بندی مدلهای شکل گیری رضایتمندی مشتری. 26

4-2-2 مفاهیم نوین در مشتری گرایی. 30

1-4-2-2 تعریف مدیریت ارتباط با مشتری. 30

2-4-2-2 مزایای مدیریت ارتباط با مشتری برای مشتریان. 30

3-4-2-2 مزایای مدیریت ارتباط با مشتری برای سازمانها 31

5-2-2 باشگاه مشتری. 32

1-5-2-2 تعریف باشگاه مشتری. 32

2-5-2-2 اثرات حفظ کنندگی یک باشگاه مشتری. 33

3-5-2-2 زنجیره حفظ کنندگی باشگاه مشتری. 33

6-2-2 ابزارهای اندازه گیری رضایت مشتری. 34

1-6-2-2 مقیاس سروکوال(کیفیت خدمات): 35

2-6-2-2 مدل فنی / عملیاتی کیفیت خدمات: 36

3-6-2-2 مدل کانو. 37

7-2-2 نیازها، خواسته‌ها و انتظارات بیمه گذاران. 38

8-2-2 اهمیت رضایت خریدار (بیمه گذار) 42

9-2-2 انواع بازار بیمه و رضایت بیمه گذار. 43

10-2-2 شیوه‌های ابراز نارضایتی. 46

1-3-2 تاریخچه بیمه 48

2-3-2 سیر تحول بیمه 48

3-3-2 آغاز حرفه بیمه گری. 49

4-3-2 لویدز لندن. 49

5-3-2 تاریخچه بیمه در ایران. 50

6-3-2 تعریف واژه بیمه 52

7-3-2 نقش بیمه 52

8-3-2 تقسیم بندی انواع بیمه 54

1-8-3-2 بیمه‌های اجتماعی. 54

2-8-3-2 بیمه‌های بازرگانی. 55

9-3-2 علل نیاز انسانها به بیمه‌های اشخاص... 56

10-3-2 تفاوتهای بیمه‌های درمانی اختیاری با بیمه‌های درمانی اجباری. 56

11-3-2 بیمه‌های درمانی. 58

1-11-3-2 بیمه‌های فردی. 58

2-11-3-2 بیمه‌های گروهی. 58

12-3-2 عامل پیدایش، گسترش و تکامل بیمه‌های گروهی. 59

13-3-2 پوشش فردی در برابر پوشش گروهی. 59

14-3-2 خصوصیات بیمه‌های گروهی. 60

15-3-2 وضع بیمه درمانی در کشورهای مختلف.. 62

16-3-2 خطر موضوع بیمه درمانی. 63

17-3-2 صورت‌های مختلف بیمه‌های درمانی از جهت وسعت پوشش آنها 63

18-3-2 نهاد نظارت بر بیمه درمان در ایران. 64

19-3-2 بیمه درمان مکمل در ایران. 66

20-3-2 ساختار بیمه درمان مکمل. 67

21-3-2 چگونگی صدور بیمه‌های درمانی. 67

22-3-2 هدف از صدور بیمه نامه درمانی: 68

23-3-2 بیمه‌های درمانی و طرح‌های مختلف آن: 68

24-3-2 قرارداد بیمه 69

1-24-3-2 مشخصات قرارداد‌های بیمه 70

25-3-2 بیمه نامه 71

26-3-2 ریسک یا خطر در بیمه 73

27-3-2 بیمه اتکایی - ریسکهای بیمه درمانی. 74

28-3-2 اصول حاکم بر قرارداد‌های بیمه 74

29-3-2 تورم و بیمه 77

1-29-3-2 اثر تورم در خسارت.. 77

2-29-3-2 اثر تورم در حق بیمه 77

30-3-2 مبنای تعیین حق بیمه مکمل درمان(درآمد) 78

4-2 تاریخچه تحقیقات و مطالعات انجام شده 79

1-4-2 پیشینه داخلی تحقیق. 79

2-4-2 پیشینه خارجی تحقیق. 82

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

1-3- مقدمه 86

2-3 - روش تحقیق. 86

3-3 قلمرو تحقیق. 87

1-3-3-قلمروموضوعی: 87

2-3-3 قلمرومکانی: 87

3-3-3 قلمروزمانی : 87

4-3 روش‌های گردآوری اطلاعات.. 87

5-3 مدل تبیینی تحقیق. 88

6-3 ابزار گردآوری اطلاعات.. 88

7-3 تعیین روایی و پایایی ابزار اندازه گیری. 90

8-3 جامعه ونمونه 91

9-3 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 92

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داه ها

1-4-‏ مقدمه‏ 96

2-4 توزیع فراوانی پاسخ ها 96

3-4 شاخص های آمار توصیفی. 98

1-3-4 متغیرهای مستقل. 99

2-3-4 آزمون همگونی میانگین نمونه با جامعه 102

4-4 آزمون فرضیه ها 103

1-4-4 تجزیه و تحلیل فرضیه فرعی اول. 104

3-4-4 تجزیه و تحلیل فرضیه فرعی سوم 110

5-4 خلاصه نتایج بدست آمده 117

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

1-5-مقدمه 119

1-2-5-نتیجه فرضیه فرعی اول : 119

2-2-5-نتیجه حاصل از آزمون فرضیه فرعی دوم : 120

3-2-5-نتیجه فرضیه فرعی سوم : 121

4-2-5-نتیجه فرضیه اصلی : 121

3-5 بحث و نتیجه گیری کلی. 122

4-5 پیشنهادها 123

1-4-5 پیشنهادهایی مبتنی بر یافته‌های فرضیات تحقیق. 123

2-4-5 پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی. 124

5-5 محدودیت‌ها و مشکلات تحقیق. 125

پیوستها

پیوست الف) پرسشنامه: 127

پیوست ب) جداول آماری: 131

منابع و ماخذ

منابع فارسی: 157

منابع لاتین: 160

چکیده انگلیسی: 161

جدول 1-2 ابعاد مختلف کیفیت خدمات. 18

جدول 1-3 جدول امتیاز دهی پاسخ‌های مقیاس لیکرت.. 90

جدول 2-3 نتایج آزمون پایایی پرسشنامه (آلفای کرونباخ) 91

جدول 3-3 نتایج آزمون پایایی پرسشنامه (آلفای کرونباخ) برای سؤالات مربوط به هر فرضیه 91

جدول1-4 : توزیع فراوانی و درصد پاسخ های بیمه‌شدگان به سوالات مربوط به فرضیه فرعی اول. 97

جدول 2-4 :توزیع فراوانی و درصد پاسخ های بیمه‌شدگان به سوالات مربوط به فرضیه فرعی دوم 97

جدول 3-4 :توزیع فراوانی و درصد پاسخ‌های بیمه شدگان به سوالات مربوط به فرضیه فرعی سوم 98

جدول 4-4 جدول آمار توصیفی داده ها- نحوه انجام تعهدات.. 99

جدول 5-4 جدول آمار توصیفی داده ها- شرایط کیفی حاکم بر شرکت.. 100

جدول 6-4 جدول آمار توصیفی داده ها- مراکز درمانی طرف قرارداد 101

جدول 7-4 جدول آزمون t تک نمونه ای به منظور تعمیم یافته ها به جامعه آماری. 102

جدول 8-4 جدول آمار توصیفی داده ها- درآمد 103

جدول 9-4 جدول نتایج آزمون نرمال بودن توزیع داده ها 104

جدول 10-4 جدول نتایج آزمون استقلال خطاها(دروبین- واتسون) 104

جدول 11-4 جدول ضرایب رگرسیون برای فرضیه فرعی اول. 106

جدول 12-4 جدول آزمون معنی داری هر یک از ضرایب رگرسیون. 106

جدول 13-4 جدول نتایج آزمون نرمال بودن توزیع داده ها 107

جدول 14-4 جدول نتایج آزمون استقلال خطاها(دروبین_ واتسون) 107

جدول 15-4 جدول ضرایب رگرسیون برای فرضیه فرعی دوم 109

جدول 16-4 جدول آزمون معنی داری هر یک از ضرایب رگرسیون. 109

جدول 17-4 جدول نتایج آزمون نرمال بودن توزیع داده ها 110

جدول 18-4 جدول نتایج آزمون استقلال خطاها(دروبین_ واتسون) 110

جدول 19-4 جدول ضرایب رگرسیون برای فرضیه فرعی سوم 112

جدول 20-4 جدول آزمون معنی داری هر یک از ضرایب رگرسیون. 112

جدول 21-4 جدول نتایج آزمون نرمال بودن توزیع داده ها 113

جدول 22-4 جدول نتایج آزمون استقلال خطاها (دروبین _ واتسون) 114

جدول 23-4 جدول نتایج آزمون هم خطی متغیرهای مستقل. 115

جدول 24-4 جدول ضرایب رگرسیون چندگانه 115

جدول 25-4 جدول آزمون معنی داری هر یک از ضرایب رگرسیون چندگانه 116

جدول 31-4 خلاصه نتایج بدست آمده 117

نمودار 1-2 عناصر اصلی کارت ارزیابی متوازن. 18

نمودار 2-2 مزایای جلب رضایت مشتری. 26

نمودار3-2 خواسته مشتریان و محصول شرکت بیمه 40

نمودار 4-2 ارتباط بین رضایت مشتری و سود 41

نمودار 1-4 نمودار میانگین رتبه پاسخ ها به سوالات مربوط به نحوه انجام تعهدات.. 99

نمودار 2-4 نمودار میانگین رتبه پاسخ ها به سوالات مربوط به شرایط کیفی حاکم بر شرکت.. 100

نمودار 3-4 نمودار میانگین رتبه پاسخ ها به سؤالات مربوط به مراکز درمانی طرف قرارداد 101

نمودار 4-4 توزیع خطاها (فرضیه فرعی اول) 105

نمودار 5-4 توزیع خطاها (فرضیه فرعی دوم) 108

نمودار 6-4 توزیع خطاها (فرضیه فرعی سوم) 111

نمودار 7-4 توزیع خطاها (فرضیه اصلی) 114

چکیده

در این تحقیق، روابط بین معیارهای غیرمالی و عملکرد مالی شرکت‌های بیمه مکمل درمان مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی معیار رضایتمندی مشتریان به عنوان معیار غیرمالی و درآمد شرکت به عنوان معیار مالی در نظر گرفته شد. جامعه آماری شعب شرکت بیمه آتیه سازان حافظ در سراسر کشور انتخاب گردید. که با استفاده از فرمول تعیین نمونه برای جامعه نامشخص حجم نمونه 196 تعیین گردید و پرسشنامه‌ای ‌حاوی 34 سؤال جهت سنجش معیار غیرمالی رضایتمندی مشتریان منتشر و تعداد 175 پاسخ نامه، حدود 89% پاسخ‌نامه‌ها جمع‌آوری گردید. برای آزمون فرضیه‌ها ازآزمون t تک نمونه‌ای و همچنین محاسبه ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون انجام شد و از آماره‌های t و F استفاده شد. جهت انجام تجزیه تحلیل آماری نرم افزارهای (0/16) SPSS2 و (0/8) STATISTICA مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که علی رغم بالا بودن میزان رضایتمندی بیمه شدگان در تمام شعبات،‌ عوامل رضایتمندی، (میزان و نحوه انجام تعهدات)، (شرایط کیفی حاکم بر شرکت بیمه) (مراکز درمانی طرف قرارداد شرکت بیمه) با درآمد این شرکت رابطه معناداری وجود ندارد.


مقدمه:

پیچیدگی محیط عرصه رقابتی کسب و کار و افزایش انتظارات مشتریان، ضرورت آگاهی از نقاط قوت و ضعف سازمان و بهبود مستمر بهره‌وری را پیش از پیش آشکار نموده است. از این رو مدیران امروز در جستجوی دستیابی به یک راه حل جامع، قابل اعتماد و انعطاف‌پذیر جهت ارزیابی عملکرد سازمان خود بوده تا ضمن حصول اطمینان از اجرای استراتژی‌های خود، بتوانند اطلاعات دقیق و کافی از جایگاه امروز خویش را به دست آورده و با نگاه به آینده، موجبات ارتقاء و بهبود سازمان خود را فراهم نمایند. یک متد ارزیابی، بایستی قادر باشد که وضعیت کلی سازمان را نسبت به اهداف سازمانی (بلحاظ فاصله تا هدف) در هر لحظه ارائه نماید. همچنین جایگاه سازمان را در ارتباط با محیط پیرامون(بازار، رقبا و سازمان‌های دیگر) مشخص کند، علاوه بر اینها نشانگر میزان اثر بخشی کلیه فعالیت‌های صورت گرفته در سازمان نیز باشد. از جامع‌ترین و کاملترین روش‌های موجود که در عصر حاضر بسیار مورد استقبال قرار گرفته و از دستارود‌های آن استفاده می‌نماید روش کارت ارزیابی متوازن می‌باشد. روش مزبور با تأکید و تمرکز بر چهار جنبه کلیدی و محوری مالی، مشتری، فرایندها و رشد و یادگیری سازمانی، که تمامی فرآیندها و انتظارات سازمان‌ها را شامل می‌شود نسبت به تهیه معیارها و شاخص‌های مورد نیاز و ارزیابی سازمان بر مبنای تحقق مقادیر آنها و بر اساس برنامه‌های عملیاتی مصوب صورت می‌پذیرد. با توجه به اهمیت مشتریان شرکت‌های بیمه که اصلی‌ترین سرمایه این شرکت‌ها به شمار میروند در تحقیق حاضر به بررسی رضایتمندی ایشان بر درآمد شرکت ‌بیمه مکمل درمان می‌پردازیم.