دسته بندی | هنر و گرافیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 52 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 115 |
چکیده
در این تحقیق به بررسی خلاقیت در نقاشی کودکان 6-3 در تهران پرداخت شده و برای این تحقیق که شامل 5 فصل است از نقاشی کودکان و مصاحبه با آنها و علاوه بر آن از مطالعات و تحقیقات کتابخانهای و استفاده از منابع موجود استفاده شده است.
محتوای هر فصل عبارت است از
فصل اول: شامل مقدمهای بر تحقیق، بیان مسئله، اهمیت عملی و نظری پژوهش، فرضیههای تحصین یا پرسشهای پژوهش و هدفهای تحقیق میباشد.
فصل دوم: شامل مقدمه و پیشینه تحقیق
فصل سوم: شامل روش تحقیق
فصل چهارم: شامل یافتههای تحقیق
فصل پنجم: شامل؛ تجزیه و تحلیل و بحث و نتیجهگیری نهایی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول
1-1- مقدمه
1-2- بیان مسئله
1-3- اهمیت عملی و نظری پژوهش
1-4- فرضیههای تحقیق
1-5- هدفهای تحقیق
فصل دوم
2-1- وابستگی من و تکامل کودکان
2-2- بررسی سیر تکامل نقاشی کودکان
2-3- موضوع نقاشی کودک
2-4- نقاشی خانواده
2-5- زیبایی شناسی و تاثیرات روانی رنگها
فصل سوم
3-1- تعریف مفاهیم
3-2- روش تحقیق
فصل چهارم
4-1- یافتههای تحقیق
4-2- نقاشیهای کودکان
فصل پنجم
5-1- تجزیه و تحلیل یافتهها
5-2- نتیجهگیری
نقاشی کودکان نوعی گیرایی آنی دارد، آنها ساده و جذاب و سرشار از زندگی و هویتاند. با نگاهی دقیقتر میتوان جنبههایی عجیب و حتی آشفته را مشاهده کرد.
امروزه تمام روانشناسان تجربی متقاعد شدهاند که رفتارهای گوناگون کودک دردورانهای مختلف پرورشش چه به صورت غریزی و چه به صورت اکتسابی همانند دورانی که کودک رفتاریساده ذاتی و پاپیچیده و همبسته دارد، بستگی کاملی به تحولات ارثی و رشد نظامهای مغزی نیز مثل خواب و رویا به کودک امکان میدهد تا اطلاعات و الهاماتی را که از دنیای بیرون کسب میکند از هم جدا سازد و سپس آنها را دوباره تنظیم کند در نقاشی همانند خواب و رویا، کودک خود را از ممنوعیتهایی رها میسازد و با مادر حالتی ناخودآگاهانه درباره مسائل کشفیات و دلهرههایش صحبت میکند به همین دلیل اگر آموزش نقاشی به کودکان از سنین پایینتر با تمرین کپی کردن آغاز شود اشتباه بزرگی را مرتکب شدهایم.
این نکته در درجه اول شاید به این علت باشد که هنوز درباره اهمیت و ارزش شکهای نوشتاری کودکان و خط خطی کردن در و دیوار که تقریباَ از سالهای اول زندگی همراه کودک است بررسی و تحلیل درستی انجان نگرفته است.
قرآن کریم که مقام تجلی است و کتاب عشق، خداوند را نقاشی میخواند: (هوا.. الخاق الباری، المعصور له الاسماء الحسنی) آیه 24 سوره الحشر
و انجیل مقدس که مقام تجسم و کتاب محبت است، خداوند را کلمه میخواند که تجسم مییابد، (و کلمه جسم گردید و میان ما ساکن شد)انجیل یوحنا، باب اول.
به همین سبب نقش و نقاشی در دامن کلیسا پرورش مییابد و تصاویر در سیر دگرگونی خودش دارای بعد میشود اما تصویر؛ نخستین وسیله انتقال آوا و اندیشه انسانهاست. تصویر، مادر و منشا خط است، انسانهای اولیه خواستهها و دانستهها را با تصویر (هیروگلیف) منتقل میساختند و با تصویر درصدد برآوردن نیازهای اولیه خود بر میآمدند و با این حرکت تحول عظیم در مسایل اجتماعی، اقتصادی و حیات فرهنگی بشر بوجود آوردند، شاید این از اسرار آفرینش است که کودکان نیز پیش از آنکه به نوشتن بپردازند و سواد بیاموزند. با تصویر آشنا هستند و در یک روانکاوی سنجیده میتوان خواستهها و ماورای فکری آنها را از تصویرهای ابتدایی که بر کاغذ نقش میکنند، در این فرافکنیهای ابتدایی و الهامی که شفافترازجمشه و روشنتر از آیینه صیقلی است، دریافت نمود، آشنایی کودک با تصویر و ترسیم آن مانند انسانهای نخستین و تشابهائی که این دو از لحاظ ذهنی و آگاهی و … با هم دارند، حکایت از پاکی و قداست و الهامی بودنتصویر کودک دارد وقتی در نخستین حرکات انسان اولیه با تمام تکنیک پیشرفته و تکنولوژی پیچیده، عصر مدرنیته و بسا مدرن به هنگام تولد و تا طی سالهای آغاز زندگی و ورود به جامعه تحول یافته، همان انسان اولیه است، بااکثریت مشخصات آن، اگر نقاشیهای ابتدایی انسانهای نخستین را با تصویرهای اولیه کودکان امروز از لحاظ ساختار و جرا بررسی کنیم در مییابیم که هر چند تصاویر از خواستهها و ارتباطات و نیازهای بشری حکایت دارد، اما نیازهای یکسانی است به دور از تاریکی و اهریمنی.
به قول مولانای رومی:
چون که با کودک سر و کارت فتاد
پس زبان کودکی باید گشاد
(مولوی)
دسته بندی | هنر و گرافیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 39 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 80 |
چکیده
در این تحقیق به بررسی خلاقیت در نقاشی کودکان 6-3 در تهران پرداخت شده و برای این تحقیق که شامل 5 فصل است از نقاشی کودکان و مصاحبه با آنها و علاوه بر آن از مطالعات و تحقیقات کتابخانهای و استفاده از منابع موجود استفاده شده است.
محتوای هر فصل عبارت است از
فصل اول: شامل مقدمهای بر تحقیق، بیان مسئله، اهمیت عملی و نظری پژوهش، فرضیههای تحصین یا پرسشهای پژوهش و هدفهای تحقیق میباشد.
فصل دوم: شامل مقدمه و پیشینه تحقیق
فصل سوم: شامل روش تحقیق
فصل چهارم: شامل یافتههای تحقیق
فصل پنجم: شامل؛ تجزیه و تحلیل و بحث و نتیجهگیری نهایی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول
1-1- مقدمه
1-2- بیان مسئله
1-3- اهمیت عملی و نظری پژوهش
1-4- فرضیههای تحقیق
1-5- هدفهای تحقیق
فصل دوم
2-1- وابستگی من و تکامل کودکان
2-2- بررسی سیر تکامل نقاشی کودکان
2-3- موضوع نقاشی کودک
2-4- نقاشی خانواده
2-5- زیبایی شناسی و تاثیرات روانی رنگها
فصل سوم
3-1- تعریف مفاهیم
3-2- روش تحقیق
فصل چهارم
4-1- یافتههای تحقیق
4-2- نقاشیهای کودکان
فصل پنجم
5-1- تجزیه و تحلیل یافتهها
5-2- نتیجهگیری
نقاشی کودکان نوعی گیرایی آنی دارد، آنها ساده و جذاب و سرشار از زندگی و هویتاند. با نگاهی دقیقتر میتوان جنبههایی عجیب و حتی آشفته را مشاهده کرد.
امروزه تمام روانشناسان تجربی متقاعد شدهاند که رفتارهای گوناگون کودک دردورانهای مختلف پرورشش چه به صورت غریزی و چه به صورت اکتسابی همانند دورانی که کودک رفتاریساده ذاتی و پاپیچیده و همبسته دارد، بستگی کاملی به تحولات ارثی و رشد نظامهای مغزی نیز مثل خواب و رویا به کودک امکان میدهد تا اطلاعات و الهاماتی را که از دنیای بیرون کسب میکند از هم جدا سازد و سپس آنها را دوباره تنظیم کند در نقاشی همانند خواب و رویا، کودک خود را از ممنوعیتهایی رها میسازد و با مادر حالتی ناخودآگاهانه درباره مسائل کشفیات و دلهرههایش صحبت میکند به همین دلیل اگر آموزش نقاشی به کودکان از سنین پایینتر با تمرین کپی کردن آغاز شود اشتباه بزرگی را مرتکب شدهایم.
این نکته در درجه اول شاید به این علت باشد که هنوز درباره اهمیت و ارزش شکهای نوشتاری کودکان و خط خطی کردن در و دیوار که تقریباَ از سالهای اول زندگی همراه کودک است بررسی و تحلیل درستی انجان نگرفته است.
قرآن کریم که مقام تجلی است و کتاب عشق، خداون
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 348 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 95 |
بررسی تفسیر روان شناختی نقاشی های اطفال 7 تا 9 ساله کرج در ارتباطات خانوادگی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
الف)فصل اول : طرح تحقیق (کلیات) 1
ب)فصل دوم : مروری بر ادبیات موضوع (Literature Review) 28
ج)فصل سوم : آشنائی با قلمرو مکانی تحقیق (جامعه آماری) 43
د)فصل چهارم : روش تحقیق 45
هـ)فصل پنجم : یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها 49
و)فصل ششم : خلاصه تحقیق و پیشنهادها 65
پیوستها 69
عنوان صفحه
فصل اول : 1-مقدمه 2
(کلیات) 2-بیان مسئله 4
3-تاریخچه و سابقه موضوع 5
4-اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق 16
5-اهداف تحقیق 18
6-چهارچوب نظری تحقیق 20
7-مدل تحلیلی تحقیق 23
8-فرضیه های تحقیق 24
9-روش تحقیق 27
10-قلمرو مکانی تحقیق 27
11-قلمرو زمانی تحقیق 27
12-روش نمونه گیری 27
13-ابزارهای گردآوری داده ها 27
14-روش تجزیه و تحلیل 27
فصل دوم : اطلاعاتی در خصوص پیشینة موضوع و تحقیقات انجام شده 28
(مروری بر ادبیات موضوع)
فصل سوم : آشنایی با قلمرو مکانی تحقیق 43
(قلمروی مکانی تحقیق)
فصل چهارم : آشنایی با روش تحقیق در این پایان نامه 45
(روش تحقیق)
فصل پنجم : تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق 49
(تجزیه و تحلیل)
فصل ششم : خلاصه تحقیق ، پیشنهادها و پیوستها 65
خلاصه :
در بین تست های متداول شخصیت که معمولاً در مراکز روانشناختی ، روانپزشکی به کار بسته میشوند تست ترسیم خانواده از جایگاه خاصی برخوردار است .
3 دلیل برای این اهمیت وجود دارد : نخست آنکه اجرای آن سریع و آسان است ، دوم آنکه ، به منزله شیوة بیان خیالپردازی و خلاقیت کودک ، بهتر از هر تست دیگر می توان محتوای عمیق شخصیت را ، که بر اساس وارسی مستقیم دست یافتنی نیست ، منعکس کند و سوم بدلیل اینکه اغلب اختلالات روانشناختی سازشی تابع تعارض های روانی کودکانه اند (تعارض های ناشی از رقابت برادرانه و تعارض های ادیپی) ، شیوه ای که یک کودک بر اساس آن خود را در قلب خانوادة منتخب قرار می دهد ، ما را به عمق مسائل و مشکلات وی هدایت می کند (کرمن-1381)
تحقیقات قبلی تا حد زیادی مؤید فرافکنی کودک در تست ترسیم خانواده است که البته با بررسی محتوا می توان به کشف و تحلیل آنچه در ذهن کودک است نائل آمد .
در این تحقیق سعی شده است که بار دیگر به بررسی ارزش تشخیصی این آزمون پرداخته شود و آن را در یک نمونه ای از یک جامعه اجرا و با مصاحبه ای که با کودک و خانواده اش صورت پذیرفته مقایسه نمود .
یافته های این پژوهش در اکثر فرضیات مؤید این است که تا حد زیادی می توان بر این تستها اعتبار کرد علی الخصوص به ارزنده سازی و نا ارزنده سازی افراد در این تست باید توجه نمود . ولی در خصوص ترغیب ترسیم و اهمیت این ترتیب باید گفت عوامل مختلف می تواند این حالات را تغییر دهد که باید در ضمن درک دلایل آن به قضاوت پرداخت .
در ضمن اینکه می توان تا حدی بر این نقاشی ها اعتبار کرد ولی از این آزمون می توان بعنوان ابزاری بالینی برای تسهیل گفتگو با فرد استفاده کرد و لذا انجام آزمون فرافکنی می تواند در یک مصاحبة بالینی اولیه به «شکستن یخ» رابطه کمک کند ، و چارچوب مناسبی برای انجام گفتگوی اولیه فراهم آورد .
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1106 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 90 |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : مقدمه
مقدمه 1
بیان مسئله 4
هدف پژوهش 4
اهمیت موضوع 4
فرضیات پژوهش 5
متغیرهای اساسی پژوهش 5
تعاریف عملیاتی 6
فصل دوم : پیشینه تحقیق
مفهوم رنگ 8
پیدایش رنگها 11
دسته بندی رنگها 14
رنگ شناسی کودکان 21
رویت رنگ 25
طبیعت رنگها 26
آمیزش رنگها 27
اختلالات رویت رنگ 30
فیزیولوژی رنگ 32
عنوان صفحه
تقویت درک رنگ 33
حافظه 34
رشد حافظه در نوباوگی 40
حافظه چیست ؟ 42
انواع حافظه 46
حافظه کوتاه مدت 47
حافظه بلند مدت 49
اندازه گیری حافظه (یادآوری با فرایندشناسی بازآموزی) 53
حافظه سازنده 56
عوامل موثر بر یادگیری وتقویت حافظه 57
تداعی اندیشه ها 59
درباره فرایند به خاطر سپردن 61
حافظه و فراگیری 63
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
جامعه آماری 69
روش تحقیق 69
نمونه 69
حجم نمونه 69
روش نمونه گیری 70
عنوان صفحه
ابزار تحقیق 70
روش و چگونگی اجرا 70
روش آماری 71
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل
جدول شماره 1 و 2 برای گروه رنگی و بازشناسی همراه با نمودار 73
جدول شماره 3 برای گروه سیاه و سفید همراه با نمودار 74
جدول شماره 4 برای بازشناسی گروه سیاه و سفید همراه با نمودار 75
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
خلاصه مطالب 82
محدودیتهای پژوهش و پیشنهادات
منابع
ضمایم
چکیده
مقدمه:
حافظه موضوعی است که از دیرزمان مورد توجه انسان بوده و او همواره برای شناخت و بهبود آن کوشیده است. در واقع کمتر فردی است که با توانمندی های حافظه خویش درگیر نبوده و برای تقویت آن تلاش نکند. از نظر مردم، موفقیتهای تحصیلی و شغلی مستقیماً با این توانایی ارتباط دارد. پژوهشگران و رهبران عموماً افرادی با حافظه قوی بوده و از آن در راه رسیدن به اهداف خود کمک گرفته اند. هر چند حافظه قوی به معنای «هوش و خلاقیت» زیاد نیست آزمایشها نشان داده اند که این دو، با حافظه ارتباط مستقیم دارند. (جعفریان، 1375)
درگیری فکری با استعداد پرسش برانگیز حافظه حوضه اختصاصی انسان نوین نیست، زیرا که بسیاری از تمدنها در گذشته، منشأ کارکرد و تربیت آن را عمیقاً مد نظر داشتهاند در حقیقت، مطالعه حافظه از تاریخچه ای غنی برخوردار است که به روزگاران دور یعنی آغاز تمدن مغرب زمین باز می گردد. این مطلب موضوعی است مورد علاقه و تفحص برای اندیشمندان بزرگ تمامی دوره ها بوده است.(ابراهیم زاده، 1368، ص 18)
عوامل مختلفی بر حافظه مؤثر هستند از جمله هیجان، هوش، سن و رنگ که در اینجا ما به تأثیر رنگ بر حافظه پرداخته ایم.
رنگ در محیط زندگی انسان اهمیت بسزایی برخوردار است تا جایی که زندگی بدون رنگ قابل تصور نیست. یکی از کیفیات بارز و ملموس اشیا و پدیده های جهان، رنگ است. از زمانی که قوة بینایی بشر به موازات رشد و تکوین سیستم فکری وی به فعلیت در آمد، قدرت پیدا کرد از رنگ به عنوان عاملی در ایجاد تمایز و تشخیص وجوه اشتراک و همچنین اختلاف اشیا استفاده کند. رنگ تدریجاً نزد بشر اولیه جنبه ای سمبولیک یا نمادین یافت. بدین معنا که بسیاری از اقوام بشر برای هر رنگی رمز ویژه ای وضوع کرده بودند، که در صورت آشنایی با آن رمزها، مخاطبان آنها میتوانستند مفاهیم مربوط را به سهولت دریافت کنند. برای نمونه در ایران باستان، سیاه، رنگ تاریکی و دنیای اهریمن بود. رنگی بود که ناخودآگاه شب را به خاطر مردم می آورد. و شب نیز به نوبة خود برای بشر احساسات نامطلوبی چون وحشت، رعب و اضطراب و ... را به همراه داشت. حال آنکه سفید، رنگ روز و روشنایی بود. رنگی بود که مفاهیمی چون پاکی، صفا و خلوص و قداست را در نظر مردم تداعی می کرد.
رنگها خواه به طور جداگانه و خواه در ترکیب با یکدیگر، تأثیرات متفاوتی بر روح و روان آدمی باقی می گذارند. در واقع تأثیرات رنگها و احساساتی که در اثر مشاهده آنها در انسان ظاهر می شود، آنچنان است که امروزه رنگ در روانکاوی اشخاص بویژه کودکان در حکم یکی از عوامل اساسی تلقی می شود. رنگ و تصویر بیش از هر چیز دیگر ذهن کودک رابه خود جلب می کند برای درک رنگ و تصویر کافی است که چشم او ببیندو برای خلق آن کافیست که کودک دست در رنگ کند و بر روی کاغذ بمالد رنگ وسیله ای است که کودک آرزوها و پیامهای خود را در قالب آن بیان میکند.(دوالو، 1371، ص1)
یکی از با نفوذترین جنبه ها در کیفیت زندگیمان رنگ است. ما از قدرت ادراکمان هر روز از رنگ استفاده می کنیم.
دسته بندی | معارف اسلامی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 393 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 110 |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
طرح مساله ......................................................................................................
ضرورت و اهمیت مساله ................................................................................
اهداف تحقیق ..................................................................................................
فرضیات تحقیق...............................................................................................
سوالات تحقیق.................................................................................................
فصل دوم : پیشینه تحقیق
بررسی آثار و پژوهشهای انجام شده ..........................................................
فصل سوم: ادبیات موضوع
تعاریف مفاهیم و متغیرهای اساسی تحقیق...................................................
چهارچوب فکری تحقیق وارائه نظریات مرتبط با موضوع تحقیق ...............
فصل چهارم : روش تحقیق
تعریف جامعه آماری و حجم نمونه................................................................
روش گردآوری اطلاعات.................................................................................
فصل پنجم : خلاصه نتایج
تجزیه و تحلیل یافته ها ..................................................................................
نتیجه گیری .....................................................................................................
پیشنهادات .......................................................................................................
محدودیتهای تحقیق.........................................................................................
پرسشنامه .......................................................................................................
فهرست منابع ..................................................................................................
مقدمه
درادوار مختلف تاریخ بشری یکی از مولفه های مهم حیات اجتماعی انسان ها دین بوده است . کمتر جامعه ای را سراغ داریم که دین با اشکال و تعاریف مختلف در هویت فردی و اجتماعی آن سهم وافری نداشته باشد. دین نه تنها از زندگی انسان امروزی کنار نرفته بلکه همچنان یکی از ارکان مهم اجتماعات بشری باقی مانده است. به طوریکه تعمیق تداوم حیات دینی از یک سو گرایش فطری و ذاتی انسان عصر کنونی از سوی دیگر موجب شده دین و گرایشات دینی در زمره مهمترین دغدغه های عصر کنونی باشد.
بازگشت جهانی اندیشه های دینی و جنبش های اجتماعی یکی از غیر منتظره ترین رویدادهایی است که قرن حاضر با آن مواجه است. امری که ظهور و بروز دیدگاهها و موانع مختلف در این حوزه را به دنبال داشته است این امر برای جوامع دینی همچون جامعه ما اگر چه فاکتور بسیار مثبتی قلمداد می شود تلاشهای بسیاری را نیز در این حوزه به یاری می طلبد چرا که حفظ و صیانت از روشهای دینی – اسلامی و دفاع از حقانیت این شریعت آسمانی مسئولیت تک تک آحاد جامعه را خاطرنشان ساخته و وظایف خطیر برنامه میزان نظام را یادآور میشود.
بیان مساله
رشد فزاینده هنجارها و ارزشهای غیر دینی وگاها ضددینی در کنار بی تفاوتی رو به گسترش جامعه در خصوص باورهای مذهبی از جدی ترین مسائلی است که در حال حاضر جامعه ما را با چالشهای جدی مواجه ساخته است. آمیختگی انگاره های دینی –مذهبی با ارزشها وهنجارهایی که ماهیتا محتوای دینی نداشته و از عوامگرایی صرف ناشی می شود ، باعث شده حقیقت دین بر اغلب اعضاء جامعه پوشیده مانده و بستر مساعدی را در جهت دین گریزی ودین ستیزی از سوی برخی اعضاء جامعه و بویژه تحصیل کردگان فراهم آورد بطوریکه برای پاره ای از افراد جامعه این تصور قالبی را ایجاد کرده که دین ودانش در تعامل با هم بوده و قابل تلفیق نمی باشند. این مسائل درمحیط های آموزشی بویژه دانشگاه بیش از هر فضای دیگری نمودیافته است به گونه ای که با گذرزمان شاهد کمرنگ شدن پایبندی دانشجویان به دین و سستی در اعتقادات مذهبی آنها هستیم . این امر در کنار اهمیت نقش سرنوشت ساز قشر تحصیل کرده جامعه درآینده کشورو چشم داشتها و مطالبات روزافزون جامعه از آنان برای پیشبرد اهداف جامعه در عرصه های گوناگون بویژه در بعد فرهنگی – که مذهب از زیر ساختهای اساسی آن است ، بیشتر نمود می یابد