دسته بندی | جغرافیا |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 218 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 45 |
تحقیق نحوه گذراندن اوقات فراغت کارکنان زندان اوین
فایل بصورت pdf می باشد
فهرست
الف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . پیشگفتار –
ب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . مقدمه –
: اول فصل
2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . فراغت اوقات تعریف –
3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . موضوع انتخاب علت و اهمیت –
4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . تحقیق اهداف –
4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . تحقیق تعاریف –
: دوم فصل
6. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . فراغت اوقات مفهوم –
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . فراغت اوقات گذران نحوه و میدان – 6
: سوم فصل
9 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . اطلاعات گردآوری ابزار –
9 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . آماری جامعه –
10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . پرسشنامه تدوین نحوه –
: چهارم فصل
12 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . اطلاعات توصیفی تحلیل و تجزیه –
31 . . . . . . . . . . . . . . . فراغتی مکانهای تاسیسات و امکانات کمبودهای و معایب –
32 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ( اوین زندان پرسنل پیشنهادات ) تحقیق پیشنهادات –
35. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ضمائم –
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 724 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 100 |
مقایسه سلامت روانی زنان سالمند فعال و غیرفعال بوستانهای شهر مشهد
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول- طرح تحقیق
مقدمه ....................................................................................................................................................... 2
بیان مساله ................................................................................................................................................ 4
ضرورت و اهمیت پژوهش ...................................................................................................................... 5
اهداف پژوهش ........................................................................................................................................ 7
هدف اصلی پژوهش ................................................................................................................................ 7
اهداف فرعی پژوهش .............................................................................................................................. 7
فرضیههای پژوهش .................................................................................................................................. 8
محدودیتهای پژوهش ........................................................................................................................... 9
تعاریف نظری ....................................................................................................................................... 10
تعاریف عملیاتی ..................................................................................................................................... 11
فصل دوم- ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه ................................................................................................................................................... 14
فعالیت بدنی ........................................................................................................................................... 14
ورزش ................................................................................................................................................... 16
مفهوم سلامت روان ............................................................................................................................... 18
فعالیت بدنی و سلامت روان ................................................................................................................ 19
مفهوم سلامت روان در نظریههای روانکاوی ..........................................................................................23
نظریه آدلر ..............................................................................................................................................24
نظریه اریکسون ....................................................................................................................................... 24
نظریه کورت لوین.................................................................................................................................... 25
نظریه کارل راجرز ............................................................................................................................. .. 25
سلامت از دیدگاه زیستی، روانی و اجتماعی ..........................................................................................25
مفهوم سالمندی ...................................................................................................................................... 27
فعالیت بدنی و سلامت روان سالمندان ................................................................................................... 29
تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور ..................................................................................................... 32
تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور ................................................................................................ 36
فصل سوم- روش تحقیق
مقدمه ...................................................................................................................................................... 41
روش پژوهش ......................................................................................................................................... 41
جامعه آماری ........................................................................................................................................... 42
نمونه آماری ............................................................................................................................................ 42
ابزار پژوهش ........................................................................................................................................... 45
روایی و اعتبار ابزار ................................................................................................................................. 47
متغیرهای تحقیق ..................................................................................................................................... 49
روشهای آماری .................................................................................................................................... 50
ملاحظات اخلاقی .................................................................................................................................. 50
آزمون فرض نرمال بودن متغیرها ........................................................................................................... 50
فصل چهارم- تجزیه و تحلیل دادهها
مقدمه ....................................................................................................................................................... 55
سن ......................................................................................................................................................... 56
وضعیت تأهل ......................................................................................................................................... 57
شغل ...................................................................................................................................................... 58
میزان فعالیت در هفته .............................................................................................................................. 59
بیماری قلبی ............................................................................................................................................ 60
فشار خون بالا .........................................................................................................................................61
بیماری آرتروز ........................................................................................................................................62
بیماری دیابت .........................................................................................................................................63
توصیف سلامت روانی آزمودنیها به تفکیک فعالیت .............................................................................64
توصیف بعد جسمانی سلامت روان آزمودنیها ......................................................................................65
توصیف بعد اضطراب و اختلال خواب سلامت روان آزمودنیها ...........................................................66
توصیف بعد کارکردهای اجتماعی سلامت روان آزمودنیها ...................................................................67
توصیف بعد افسردگی سلامت روان آزمودنیها .....................................................................................68
توصیف سلامت روانی آزمودنیها به تفکیک وضعیت تأهل ..................................................................69
بخش دوم : آزمون فرضیه .......................................................................................................................70
آزمون فرضیه اول ...................................................................................................................................71
آزمون فرضیه دوم ...................................................................................................................................72
آزمون فرضیه سوم ..................................................................................................................................73
آزمون فرضیه چهارم .............................................................................................................................. 74
آزمون فرضیه پنجم .................................................................................................................................75
آزمون فرضیه ششم .................................................................................................................................76
فصل پنجم- بحث و نتیجهگیری
مقدمه ...................................................................................................................................................... 79
خلاصهی پژوهش ................................................................................................................................... 79
یافتههای پژوهش................................................................................................................................... 80
بحث و نتیجهگیری ................................................................................................................................. 82
نتیجهگیری کلی ......................................................................................................................................85
پیشنهادهای مبتنی بر یافتههای پژوهش ................................................................................................... 86
پیشنهادات برای پژوهش های آینده ........................................................................................................ 86
منابع و پیوستها ...................................................................................................................................87
مقدمه
در این فصل به توصیف و تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسش نامه ها می پردازیم . از آن جایی که هر پژوهش به دنبال اهداف خاص خود میباشد و رسیدن به آن اهداف میتواند موضوع پژوهش را توجیه نماید لذا انجام پژوهش، تجزیه و تحلیل آماری و بررسی یافتههای محققان و پژوهشگران را به سوی شناخت بهتر هدایت و زمینه را برای پژوهشهای بعدی آماده میسازد.
برای انجام این منظور این فصل در 2 بخش به موضوعات پژوهش پرداخته است در بخش اول توصیف دادههای آماری شامل بررسی مشخصات فردی پاسخ دهندگان و پاسخ به سوالات در زمینه های مختلف توجه شده است.
در بخش دوم تحلیل آماری دادهها، تدوین فرضیههای پژوهش و آزمون فرضیات مورد بررسی قرار گرفته است.
بخش اول: توصیف آماری داده ها
سن
جدول (1-4) توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی برحسب سن
فعالیت |
فعال |
غیر فعال |
مجموع |
|||
سن |
فراوانی |
درصد |
فراوانی |
درصد |
فراوانی |
درصد |
64-60 سال |
53 |
2/44 |
29 |
2/28 |
82 |
8/36 |
69-65 سال |
18 |
15 |
15 |
6/14 |
33 |
8/14 |
74-70 سال |
26 |
7/21 |
26 |
2/25 |
52 |
3/23 |
79-75 سال |
17 |
2/14 |
19 |
4/18 |
36 |
1/16 |
80 سال به بالا |
6 |
5 |
14 |
6/13 |
20 |
9 |
همان طور که از جدول بالا ملاحظه می گردد از تعداد 223 نفر پاسخ دهنده به این سوال:
در گروه فعال ، 2/44 درصد بین 60 تا 64 سال و 15 درصد بین 65 تا 69 سال و 7/21 درصد بین 70 تا 74 سال و 2/14 درصد بین 75 تا 79 سال و 5 درصد بالای 80 سال سن داشته اند.
در گروه غیر فعال ، 2/28 درصد بین 60 تا 64 سال و 6/14 درصد بین 65 تا 69 سال و2/25 درصد بین 70 تا 74 سال و 4/18 درصد بین 75 تا 79 سال و 6/13 درصد بالای 80 سال سن داشته اند.
در مجموع افراد ، 8/36 درصد بین 60 تا 64 سال و 8/14 درصد بین 65 تا 69 سال و 3/23 درصد بین 70 تا 74 سال و 1/16 درصد بین 75 تا 79 سال و 9 درصد بالای 80 سال سن داشته اند
نمودار (-4) درصد افراد فعال و غیر فعال به تفکیک سن
وضعیت تأهل
جدول(2-4) توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی بر حسب تاهل
فعالیت |
فعال |
غیر فعال |
مجموع |
|||
تاهل |
فراوانی |
درصد |
فراوانی |
درصد |
فراوانی |
درصد |
مجرد |
21 |
6/17 |
31 |
1/30 |
52 |
4/23 |
متاهل |
98 |
4/82 |
72 |
9/69 |
170 |
6/76 |
همان طور که از جدول بالا ملاحظه می گردد از تعداد 222 نفر پاسخ دهنده به این سوال:
در گروه فعال ، 6/17 درصد مجرد و 4/82 درصد متاهل بوده اند.
در گروه غیر فعال ، 1/30 درصد مجرد و 9/69 درصد متاهل بوده اند.
در مجموع افراد ، 4/23 درصد مجرد و 6/76 درصد متاهل بوده اند.
نمودار (2-4) درصد افراد فعال و غیر فعال به تفکیک وضعیت تأهل
شغل
جدول (3-4) توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی برحسب شغل
فعالیت |
فعال |
غیر فعال |
مجموع |
|||
شغل |
فراوانی |
درصد |
فراوانی |
درصد |
فراوانی |
درصد |
شاغل |
12 |
2/10 |
1 |
1 |
13 |
9/5 |
بازنشسته خانه دار |
49 |
5/41 |
49 |
48 |
98 |
5/44 |
خانه دار |
57 |
3/48 |
52 |
51 |
109 |
5/49 |
همان طورکه از جدول بالا ملاحظه می گردد از تعداد 220 نفر پاسخ دهنده به این سوال:
در گروه فعال ، 2/10 درصد شاغل و 5/41 درصد بازنشسته خانه دار و 3/48 درصد خانه دار بوده اند.
در گروه غیر فعال ، 1 درصد شاغل و 48 درصد بازنشسته خانه دار و 51 درصد خانه دار بوده اند.
در مجموع افراد ، 9/5 درصد شاغل و 5/44 درصد بازنشسته خانه دار و 5/49 درصد خانه دار بوده اند.
نمودار (3-4) درصد افراد فعال و غیر فعال به تفکیک نوع اشتغال
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 5278 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 110 |
پژوهش رشته کامپیوتر با موضوع تجزیه و تحلیل سیستم کاریابی
محتوای فایل :
1. کلیه دیاگرام ها و نمودار های UML
2. سناریو کامل
3. راهنمای تبدیل دیاگرام ها به برنامه
4. حجم پروژه 110 صفحه
دسته بندی | علوم اجتماعی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 5019 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 130 |
فهرست مطالب
مقدمه
پروپوزال : بیان مسئله و ضرورت آن
اهداف پروژه
مبانی نظری عام طرح
فصل اول : پدیده بی سرپرستی
1-1 بی سرپرستی ، عوامل و تبعات .
فصل دوم : پدیده بی سرپرستی در جهان
2-1 تاریخچه حمایت از کودکان بی سرپرست در جهان
2-2 نمونه های خارجی
فصل سوم : پدیده بی سرپرستی در ایران
3-1 تاریخچه حمایت از کودکان بی سرپرست در ایران
3-2 نمونه های موجود در ایران
فصل چهارم : راهکارها و نتیجه گیری
معرفی پروژه
فصل پنجم : طراحی فضا برای کودکان
قوانین و ضوابط شیر خوارگاه ها
بستر طراحی
مبانی نظری عام پروژه
برنامه فیزیکی
فهرست منابع و مأخذ
بیان مسئله و ضرورت آن :
موضوع مورد پیشنهاد خانه ای برای کودکان بدون سرپرست است . بی سرپرستی بیشتر از آنکه یک مشکل فردی باشد مشکلی اجتماعی است . امروزه در سرتاسر دنیا با افزایش تعداد کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست روبه رو هستیم این روند رو به رشد دلایل زیادی از جمله جنگ ، فقر ، افزایش فساد و فحشا ، اعتیاد و ... دارد .
بر اساس آمار سال جاری سرپرستی 17 هزار و 407 کودک بر عهده سازمان بهزیستی است که از این تعداد 5/14% به دلیل فوت والدین 20% به دلیل صلاحیت نداشتن والدین 5/13% به دلیل جدایی والدین و 16% کودکان به دلیل رها شدن بی سرپرست شده اند.
کودکان بی سرپرست در واقع قربانیان اجتماع هستند . اجتماعی که نه تنها آنان را از داشتن پدر و مادر و کانون گرم خانواده و به عبارتی از یک حق طبیعی محروم ساخته است بلکه پذیرای آنان نیز نمی باشد و به آنها به چشم سربار می نگرد . اگر قرار است نگهداری این کودکان را تنها رفع تکلیف فرض نکرده و به این نکته آگاه باشیم که در طی چند سال آینده این کودکان باید قدرت فعالیت و همگامی با جامعه و حتی توان مطرح شدن به عنوان سرمایه های با ارزش برای سازندگی کشور را دارا باشند میتوان بیان کرد ایجاد چنین خانه و مرکز نگهداری امری حیاتی است . خانه سرپناهی به کودکان بی سرپرست می آموزد به جامعه با سربلندی و بدون احساس حقارت و خواری و با توجه به ارزش های انسانی خود وارد شوند و به جای پنهان کردن واقعیت و فوران این خودسرکوبی به صورت عقده ای مختلف روانی خود واقعیتشان را بروز دهند و بدانند که آنها نیز مانند دیگران هستند با این تفاوت که در سنین کودکی دچار فقدان موهبت پدر و مادر شده اند و این امر را درونی کنندکه شکست ها ، پله های موفقیت هستند و این واقعیت سخت موجود ، بخش کوچکی از هستی آنهاست و به جای زندگی کردن در موضع مظلومانه مسئول هستند که احساس ترحم اجتماعی را که ناشی از نمود مظلومانه آنهاست برطرف سازند .
اهداف پروژه :
آبراهام مازلو اندیشمند علوم اجتماعی نیازمندی های انسان را به 5 گروه زیر تقسیم می کند .
و بیان می کند نظریه فوق بر دو اصل استوار است که:
الف) علوم انسان ها به منظور تأمین و برآورد نیازهای خود با توجه به موقعیت و امکانات و طول عمر زندگی تلاش بیشتری را در سطوح اولیه (نیازهای فیزیولوژیکی ، ایمنی و ... ) دارند به طوریکه بخش عظیمی از اوقات و هزینه زندگی را در این بخش ها می گذرانند و تا مراحل اولیه به نحو رضایتمند تأمین نگردد به مرحله بعد گرایش کمتری دارد .
ب) چنانچه در راستای تأمین این نیازها مشکلات و موانعی پدید آید انسان به دو شکل عمل می نماید .
همچنین وینیکت در این باره می گوید : در سر چشمه هر یک از گرایشهای ضد اجتماعی همواره فقدان یا محرومیتی وجود دارد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 80 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 100 |
فناوری اطلاعات در برنامه های آموزشی و بررسی روشهای مؤثر کاربرد رایانه در ایجاد و رشد خلاقیت
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات
ـ موضوع ۱ ـ سؤال ﺗﺤﻘﻴق ۱
ـ فرﺿﻴﻪ های ﺗﺤﻘﻴق ۱
ـ روش ﺗﺤﻘﻴق ۱
ـ هدف ﺗﺤﻘﻴق ٢
ـ ضرورت و اﻫﻤﻴﺖ ﺗﺤﻘﻴق ٢
ـ مفاﻫﻴﻢ کلی ٦
فصل دوم : مبانی نظری ﺗﺤﻘﻴق
ـ نتاﻳﺞ ﭘﮋﻭﻫﺶ های مربوط به روش آموزش به کمک راﻳﺎﻧﻪ ٨
ـ برخی از نتایج تحقیق بین المللی توسعه ICT در آموزش و پرورش ۱٠
ـ استراتژی آموزش الکترونیکی در کشورهای اروپایی ۱٣
ـ مفهوم خلاﻗﻴﺖ از دﻳﺪﮔﺎه صاحبنظران ۱٤
ـ رابطه خلاﻗﻴﺖ ، هوش و پیشرفت تحصیلی ۱٨
ـ رابطه خلاقیت و نبوغ با بیماریهای روانی ۱٩
ـ خلاقیت در سطح اجتماعی ٢٠
ـ دانش ٢۱
فصل سوم : مزایا و محدودیت های سیستم های رایانه
ـ رایانه ماشین دلهره آور ٢٣
ـ محدودیت های رایانه ٢٥
ـ آموزش برنامه ای ٢٦
عنوان صفحه
ـ انواع برنامه های آموزش برنامه ای ٢٧
ـ نتایج پژوهش های مربوط به روش آموزش برنامه ای ٢٨
ـ ماشین آموزشی ٢٩
ـ آموزش به کمک رایانه ٣۱
ـ مزایای آموزش رایانه ای ٣٦
ـ زمینه های تسهیل کننده توسعه ICT در آموزش و پرورش ٣٨
ـ یادگیری راهی به سوی پرکردن شکاف دیجیتالی ٣٩
فصل چهارم : داده های آماری
ـ ابزار جمع آوری ٥٩
ـ روش جمع آوری اطلاعات ٥٩
ـ یافته های تحقیق ٥٩
ـ جدول شماره ۱ ٦٠
ـ نمودار شماره ۱ ٦۱
ـ جدول شماره ٢ ٦٢
ـ نمودار شماره ٢ ٦٣
ـ جدول شماره ٣ ٦٤
ـ نمودار شماره ٣ ٦٥
ـ جدول شماره ٤ ٦٦
ـ نمودار شماره ٤ ٦٧
ـ جدول کل ٦٨
ـ نمودار کل ٦٩
عنوان صفحه
فصل پنجم : وارسی فرضیات و نتیجه گیری
ـ تجزیه و تحلیل یافته ها ٧٠
ـ نتیجه گیری ٧٠
فصل ششم : اراﺋﻪ پیشنهادها و راهکارها
ـ فیلتر کردن راهی برای ایجاد محیط سالم در اینترنت ٧٤
ـ اثر بخش کردن استفاده از فناوری اطلاعات و اینترنت ٧٩
ـ راهکارهای گسترش کارآمد و بهینه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش . . . ٨٢
ـ آموزش الکترونیکی برای معلمان ٨٧
ـ دیدگاه آرمانی ٨٩
ـ توصیه ها ٩٠
ـ موانع و مشکلات اصلی در اجرای برنامه آموزش رایانه ای ٩۱
ـ شرایط اجرایی ٩٣
٭ پیوست ها
٭ منابع
چکیده :
در عصر حاضر که دوره پیشرفت فناوری به خصوص فناوری اطلاعاتی و ارتباطی است کمتر حرفه ای را می بینیم که دستخوش تغییر و تحول قرار نگرفته باشد . تولید اطلاعات ، سازماندهی و اشاعه اطلاعات در سایه وجود رایانه و اینترنت شکل تازه ای به خود گرفته است به طوری که نمی توان از تأثیر این ابزار بر انسان چشم پوشید و ابعاد مثبت آن را در بروز استعدادها و خلاقیت ها نادیده گرفت.
با توجه به تأثیر بسیار زیاد این ابزار بر دانش آموزان و کم توجهی معلمین و مسؤولین به این امر مهم ، می بایست کارهای تحقیقی و پژوهشی زیادی انجام گیرد تا همگان به اهمیت این تغییر و تحول پی ببرند .
بررسی آثار رایانه بر رشد خلاقیت دانش آموزان و معرفی شیوه های مؤثر و مفید کاربرد آن در بروز خلاقیت تحقیقات گسترده ای را می طلبد که با یک برنامه محدود امکان نتیجه گیری درست و دقیق محال می نماید و لازم است شاخص های گوناگونی مورد توجه قرار گیرند .
در این پژوهش ابتدا به تعریف واژه خلاقیت از دیدگاه صاحبنظران پرداخته شده است . سپس عوامل مؤثر در بروز خلاقیت ، رایانه به عنوان ابزار آموزشی ، فواید و اهمیت استفاده
از رایانه ، علت عدم کاربرد چشمگیر رایانه در آموزش و پرورش ، ضرورت توسعه فناوری اطلاعات و استفاده از اینترنت و مهمتر از همه روش های مؤثر کاربرد رایانه در بروز خلاقیت و . . . مورد بررسی قرارگرفته است .
بر مبنای موضوع پژوهش به ارائه و اجرای پرسشنامه ای کوتاه مبادرت ورزیده شده است .
در پایان توصیه ها ، موانع و مشکلات و شرایط اجرایی کاربرد رایانه در آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفته است .
امید است که در آینده ای بسیار نزدیک به نقش این ابزار مهم بیشتر از حال توجه گردد و تحقیقات گسترده ای توسط طالبان علم و پیشرفت انجام گیرد .
مقدمه :
بررسی اهداف آموزش و پرورش در سطح جهان و ایران ، به خصوص در طرح کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران [1] نشان می دهد که هدف اساسی ، تربیت افرادی است که با اتکاء به نیروی اراده و تعقل خویش منطقی و خلاق بیاندیشند و به جای وابستگی و استفاده از دستاوردهای اقتصادی و فرهنگی دیگران ، مولد دانش ، تکنولوژی و فرهنگ مناسب برای زندگی مستقل ، فعال و خلاق در « عصر دانایی » باشند .
این موضوع اخیرا" توجه بسیاری از اندیشمندان و مسئولان کشورهای مختلف و به ویژه ممالک در حال توسعه را به خود جلب کرده است به نحوی که تغییر نظام آموزش و پرورش از نظری صرف به نظری توأم با عمل (کاربردی) و پرورش افراد پویا و خلاق به جای افراد ایستا مورد توجه خاصی قرار گرفته است . درضمن ، خلاقیت و نوآوری به عنوان یک شاخص در گزینش افراد در مشاغل مختلف و از جمله صنایع نیز مطرح گردیده است .
درباره مفهوم خلاقیت تعریف های متعدد و گاه متضادی ارائه شده است ولی در مورد تعریف زیر یک اتفاق کلی مشاهده شده است .
« خلاقیت توانایی فرد برای تولید ایده ها ، نظریه ها ، بینش ها یا اشیاء جدید و بدیع و بازسازی مجدد درعلوم و سایر زمینه ها است که توسط متخصصان ، اصیل و از نظر علمی ، زیباشناسی ، تکنولوژی و اجتماعی با ارزش تلقی گردد .»
یکی از سؤالاتی که در چهار دهه گذشته ، ذهن بسیاری از پژوهشگران و اندیشمندان تعلیم و تربیت را به خود مشغول کرده و تحقیقات بسیاری را به وجود آورده این است که « آیا می توان خلاقیت را پرورش داد ؟ »
بررسی پیشینه های تحقیقات (مک کین ۱٩٦٨) و (مانسفید و باس ۱٩٨۱) و (کتل و بوچر ۱٩٦٨) نشان می دهد که پیروان اصالت ذات ، خلاقیت را یک توانایی و صفت بالقوه تلقی می کردند ولی حتی متفکران پیشرو (ترمن ۱٩٢٥) ، (کاکس ۱٩٢٦) و (گالتن ۱٨٦٩) نیز بر این باور بودند که هر چند خلاقیت نیز مانند هوش بعد ارثی دارد ، باز هم عوامل محیطی می توانند بر این توانایی اثر بگذارند .
در رابطه با پرورش خلاقیت ، پژوهش ها (آلبیرخ ۱٩٨٧) ، (محمدی ۱٣٧٠) نشان داده اند که افراد خلاق به مراتب بیش از افراد غیر خلاق ، توانایی پرورش خلاقیت را در دیگران دارند .[2]