فروشگاه ناب فایل

فروشگاه ناب فایل، فایلهای جامعی را در زمینه های مختلف در اختیار شما دوستان عزیز و گرامی قرار می دهد.

فروشگاه ناب فایل

فروشگاه ناب فایل، فایلهای جامعی را در زمینه های مختلف در اختیار شما دوستان عزیز و گرامی قرار می دهد.

دانلود فایل تحقیق نحوه گذراندن اوقات فراغت کارکنان زندان اوین

نحوه گذراندن اوغات فراغت کارکنان زندان اوین
دسته بندی جغرافیا
فرمت فایل pdf
حجم فایل 218 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 45
تحقیق نحوه گذراندن اوقات فراغت کارکنان زندان اوین

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

تحقیق نحوه گذراندن اوقات فراغت کارکنان زندان اوین

فایل بصورت pdf می باشد

فهرست
الف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . پیشگفتار –
ب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . مقدمه –
: اول فصل
2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . فراغت اوقات تعریف –
3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . موضوع انتخاب علت و اهمیت –
4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . تحقیق اهداف –
4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . تحقیق تعاریف –
: دوم فصل
6. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . فراغت اوقات مفهوم –
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . فراغت اوقات گذران نحوه و میدان – 6
: سوم فصل
9 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . اطلاعات گردآوری ابزار –
9 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . آماری جامعه –
10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . پرسشنامه تدوین نحوه –
: چهارم فصل
12 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . اطلاعات توصیفی تحلیل و تجزیه –
31 . . . . . . . . . . . . . . . فراغتی مکانهای تاسیسات و امکانات کمبودهای و معایب –
32 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ( اوین زندان پرسنل پیشنهادات ) تحقیق پیشنهادات –
35. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ضمائم –


دانلود فایل مقایسه سلامت روانی زنان سالمند فعال و غیرفعال بوستانهای شهر مشهد

در این فصل به توصیف و تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسش نامه ها می پردازیم از آن جایی که هر پژوهش به دنبال اهداف خاص خود می‌باشد و رسیدن به آن اهداف می‌تواند موضوع پژوهش را توجیه نماید لذا انجام پژوهش، تجزیه و تحلیل آماری و بررسی یافته‌های محققان و پژوهشگران را به سوی شناخت بهتر هدایت و زمینه را برای پژوهش‌های بعدی آماده می‌سازد
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 724 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 100
مقایسه سلامت روانی زنان سالمند فعال و غیرفعال بوستانهای شهر مشهد

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

مقایسه سلامت روانی زنان سالمند فعال و غیرفعال بوستانهای شهر مشهد

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول- طرح تحقیق

مقدمه ....................................................................................................................................................... 2

بیان مساله ................................................................................................................................................ 4

ضرورت و اهمیت پژوهش ...................................................................................................................... 5

اهداف پژوهش ........................................................................................................................................ 7

هدف اصلی پژوهش ................................................................................................................................ 7

اهداف فرعی پژوهش .............................................................................................................................. 7

فرضیه­های پژوهش .................................................................................................................................. 8

محدودیت­های پژوهش ........................................................................................................................... 9

تعاریف نظری ....................................................................................................................................... 10

تعاریف عملیاتی ..................................................................................................................................... 11

فصل دوم- ادبیات و پیشینه تحقیق

مقدمه ................................................................................................................................................... 14

فعالیت بدنی ........................................................................................................................................... 14

ورزش ................................................................................................................................................... 16

مفهوم سلامت روان ............................................................................................................................... 18

فعالیت بدنی و سلامت روان ................................................................................................................ 19

مفهوم سلامت روان در نظریه­های روانکاوی ..........................................................................................23

نظریه آدلر ..............................................................................................................................................24

نظریه اریکسون ....................................................................................................................................... 24

نظریه کورت لوین.................................................................................................................................... 25

نظریه کارل راجرز ............................................................................................................................. .. 25

سلامت از دیدگاه زیستی، روانی و اجتماعی ..........................................................................................25

مفهوم سالمندی ...................................................................................................................................... 27

فعالیت بدنی و سلامت روان سالمندان ................................................................................................... 29

تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور ..................................................................................................... 32

تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور ................................................................................................ 36

فصل سوم- روش تحقیق

مقدمه ...................................................................................................................................................... 41

روش پژوهش ......................................................................................................................................... 41

جامعه آماری ........................................................................................................................................... 42

نمونه آماری ............................................................................................................................................ 42

ابزار پژوهش ........................................................................................................................................... 45

روایی و اعتبار ابزار ................................................................................................................................. 47

متغیرهای تحقیق ..................................................................................................................................... 49

روش­های آماری .................................................................................................................................... 50

ملاحظات اخلاقی .................................................................................................................................. 50

آزمون فرض نرمال بودن متغیرها ........................................................................................................... 50

فصل چهارم- تجزیه و تحلیل داده­ها

مقدمه ....................................................................................................................................................... 55

سن ......................................................................................................................................................... 56

وضعیت تأهل ......................................................................................................................................... 57

شغل ...................................................................................................................................................... 58

میزان فعالیت در هفته .............................................................................................................................. 59

بیماری قلبی ............................................................................................................................................ 60

فشار خون بالا .........................................................................................................................................61

بیماری آرتروز ........................................................................................................................................62

بیماری دیابت .........................................................................................................................................63

توصیف سلامت روانی آزمودنی­ها به تفکیک فعالیت .............................................................................64

توصیف بعد جسمانی سلامت روان آزمودنی­ها ......................................................................................65

توصیف بعد اضطراب و اختلال خواب سلامت روان آزمودنی­ها ...........................................................66

توصیف بعد کارکردهای اجتماعی سلامت روان آزمودنی­ها ...................................................................67

توصیف بعد افسردگی سلامت روان آزمودنی­ها .....................................................................................68

توصیف سلامت روانی آزمودنی­ها به تفکیک وضعیت تأهل ..................................................................69

بخش دوم : آزمون فرضیه .......................................................................................................................70

آزمون فرضیه اول ...................................................................................................................................71

آزمون فرضیه دوم ...................................................................................................................................72

آزمون فرضیه سوم ..................................................................................................................................73

آزمون فرضیه چهارم .............................................................................................................................. 74

آزمون فرضیه پنجم .................................................................................................................................75

آزمون فرضیه ششم .................................................................................................................................76

فصل پنجم- بحث و نتیجه­گیری

مقدمه ...................................................................................................................................................... 79

خلاصه­ی پژوهش ................................................................................................................................... 79

یافته­های پژوهش................................................................................................................................... 80

بحث و نتیجه­گیری ................................................................................................................................. 82

نتیجه­گیری کلی ......................................................................................................................................85

پیشنهادهای مبتنی بر یافته­های پژوهش ................................................................................................... 86

پیشنهادات برای پژوهش های آینده ........................................................................................................ 86

منابع و پیوست­ها ...................................................................................................................................87

مقدمه

در این فصل به توصیف و تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسش نامه ها می پردازیم . از آن جایی که هر پژوهش به دنبال اهداف خاص خود می‌باشد و رسیدن به آن اهداف می‌تواند موضوع پژوهش را توجیه نماید لذا انجام پژوهش، تجزیه و تحلیل آماری و بررسی یافته‌های محققان و پژوهشگران را به سوی شناخت بهتر هدایت و زمینه را برای پژوهش‌های بعدی آماده می‌سازد.

برای انجام این منظور این فصل در 2 بخش به موضوعات پژوهش پرداخته است در بخش اول توصیف داده‌های آماری شامل بررسی مشخصات فردی پاسخ دهندگان و پاسخ به سوالات در زمینه های مختلف توجه شده است.

در بخش دوم تحلیل آماری داده‌ها، تدوین فرضیه‌های پژوهش و آزمون فرضیات مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش اول: توصیف آماری داده ها

سن

جدول (1-4) توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی برحسب سن

فعالیت

فعال

غیر فعال

مجموع

سن

فراوانی

درصد

فراوانی

درصد

فراوانی

درصد

64-60 سال

53

2/44

29

2/28

82

8/36

69-65 سال

18

15

15

6/14

33

8/14

74-70 سال

26

7/21

26

2/25

52

3/23

79-75 سال

17

2/14

19

4/18

36

1/16

80 سال به بالا

6

5

14

6/13

20

9

همان طور که از جدول بالا ملاحظه می گردد از تعداد 223 نفر پاسخ دهنده به این سوال:

در گروه فعال ، 2/44 درصد بین 60 تا 64 سال و 15 درصد بین 65 تا 69 سال و 7/21 درصد بین 70 تا 74 سال و 2/14 درصد بین 75 تا 79 سال و 5 درصد بالای 80 سال سن داشته اند.

در گروه غیر فعال ، 2/28 درصد بین 60 تا 64 سال و 6/14 درصد بین 65 تا 69 سال و2/25 درصد بین 70 تا 74 سال و 4/18 درصد بین 75 تا 79 سال و 6/13 درصد بالای 80 سال سن داشته اند.

در مجموع افراد ، 8/36 درصد بین 60 تا 64 سال و 8/14 درصد بین 65 تا 69 سال و 3/23 درصد بین 70 تا 74 سال و 1/16 درصد بین 75 تا 79 سال و 9 درصد بالای 80 سال سن داشته اند

نمودار (-4) درصد افراد فعال و غیر فعال به تفکیک سن

وضعیت تأهل

جدول(2-4) توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی بر حسب تاهل

فعالیت

فعال

غیر فعال

مجموع

تاهل

فراوانی

درصد

فراوانی

درصد

فراوانی

درصد

مجرد

21

6/17

31

1/30

52

4/23

متاهل

98

4/82

72

9/69

170

6/76

همان طور که از جدول بالا ملاحظه می گردد از تعداد 222 نفر پاسخ دهنده به این سوال:

در گروه فعال ، 6/17 درصد مجرد و 4/82 درصد متاهل بوده اند.

در گروه غیر فعال ، 1/30 درصد مجرد و 9/69 درصد متاهل بوده اند.

در مجموع افراد ، 4/23 درصد مجرد و 6/76 درصد متاهل بوده اند.

نمودار (2-4) درصد افراد فعال و غیر فعال به تفکیک وضعیت تأهل

شغل

جدول (3-4) توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی برحسب شغل

فعالیت

فعال

غیر فعال

مجموع

شغل

فراوانی

درصد

فراوانی

درصد

فراوانی

درصد

شاغل

12

2/10

1

1

13

9/5

بازنشسته خانه دار

49

5/41

49

48

98

5/44

خانه دار

57

3/48

52

51

109

5/49

همان طورکه از جدول بالا ملاحظه می گردد از تعداد 220 نفر پاسخ دهنده به این سوال:

در گروه فعال ، 2/10 درصد شاغل و 5/41 درصد بازنشسته خانه دار و 3/48 درصد خانه دار بوده اند.

در گروه غیر فعال ، 1 درصد شاغل و 48 درصد بازنشسته خانه دار و 51 درصد خانه دار بوده اند.

در مجموع افراد ، 9/5 درصد شاغل و 5/44 درصد بازنشسته خانه دار و 5/49 درصد خانه دار بوده اند.

نمودار (3-4) درصد افراد فعال و غیر فعال به تفکیک نوع اشتغال


دانلود فایل پژوهش رشته کامپیوتر با موضوع تجزیه و تحلیل سیستم کاریابی

پژوهش رشته کامپیوتر با موضوع تجزیه و تحلیل سیستم کاریابی دارای 110 صفحه بسیار کامل استفاده شده به عنوان پروژه پایانی
دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل pdf
حجم فایل 5278 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 110
پژوهش رشته کامپیوتر با موضوع تجزیه و تحلیل سیستم کاریابی

فروشنده فایل

کد کاربری 7243

پژوهش رشته کامپیوتر با موضوع تجزیه و تحلیل سیستم کاریابی

پژوهش رشته کامپیوتر با موضوع تجزیه و تحلیل سیستم کاریابی


محتوای فایل :

1. کلیه دیاگرام ها و نمودار های UML

2. سناریو کامل

3. راهنمای تبدیل دیاگرام ها به برنامه

4. حجم پروژه 110 صفحه


دانلود فایل بررسی کودکان بدون سرپرست

موضوع مورد پیشنهاد خانه ای برای کودکان بدون سرپرست است بی سرپرستی بیشتر از آنکه یک مشکل فردی باشد مشکلی اجتماعی است امروزه در سرتاسر دنیا با افزایش تعداد کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست روبه رو هستیم این روند رو به رشد دلایل زیادی از جمله جنگ ، فقر ، افزایش فساد و فحشا ، اعتیاد و دارد
دسته بندی علوم اجتماعی
فرمت فایل doc
حجم فایل 5019 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 130
بررسی کودکان بدون سرپرست

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطالب

مقدمه

پروپوزال : بیان مسئله و ضرورت آن

اهداف پروژه

مبانی نظری عام طرح

فصل اول : پدیده بی سرپرستی

1-1 بی سرپرستی ، عوامل و تبعات .

فصل دوم : پدیده بی سرپرستی در جهان

2-1 تاریخچه حمایت از کودکان بی سرپرست در جهان

2-2 نمونه های خارجی

فصل سوم : پدیده بی سرپرستی در ایران

3-1 تاریخچه حمایت از کودکان بی سرپرست در ایران

3-2 نمونه های موجود در ایران

فصل چهارم : راهکارها و نتیجه گیری

معرفی پروژه

فصل پنجم : طراحی فضا برای کودکان

قوانین و ضوابط شیر خوارگاه ها

بستر طراحی

مبانی نظری عام پروژه

برنامه فیزیکی

فهرست منابع و مأخذ


بیان مسئله و ضرورت آن :

موضوع مورد پیشنهاد خانه ای برای کودکان بدون سرپرست است . بی سرپرستی بیشتر از آنکه یک مشکل فردی باشد مشکلی اجتماعی است . امروزه در سرتاسر دنیا با افزایش تعداد کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست روبه رو هستیم این روند رو به رشد دلایل زیادی از جمله جنگ ، فقر ، افزایش فساد و فحشا ، اعتیاد و ... دارد .

بر اساس آمار سال جاری سرپرستی 17 هزار و 407 کودک بر عهده سازمان بهزیستی است که از این تعداد 5/14% به دلیل فوت والدین 20% به دلیل صلاحیت نداشتن والدین 5/13% به دلیل جدایی والدین و 16% کودکان به دلیل رها شدن بی سرپرست شده اند.

کودکان بی سرپرست در واقع قربانیان اجتماع هستند . اجتماعی که نه تنها آنان را از داشتن پدر و مادر و کانون گرم خانواده و به عبارتی از یک حق طبیعی محروم ساخته است بلکه پذیرای آنان نیز نمی باشد و به آنها به چشم سربار می نگرد . اگر قرار است نگهداری این کودکان را تنها رفع تکلیف فرض نکرده و به این نکته آگاه باشیم که در طی چند سال آینده این کودکان باید قدرت فعالیت و همگامی با جامعه و حتی توان مطرح شدن به عنوان سرمایه های با ارزش برای سازندگی کشور را دارا باشند میتوان بیان کرد ایجاد چنین خانه و مرکز نگهداری امری حیاتی است . خانه سرپناهی به کودکان بی سرپرست می آموزد به جامعه با سربلندی و بدون احساس حقارت و خواری و با توجه به ارزش های انسانی خود وارد شوند و به جای پنهان کردن واقعیت و فوران این خودسرکوبی به صورت عقده ای مختلف روانی خود واقعیتشان را بروز دهند و بدانند که آنها نیز مانند دیگران هستند با این تفاوت که در سنین کودکی دچار فقدان موهبت پدر و مادر شده اند و این امر را درونی کنندکه شکست ها ، پله های موفقیت هستند و این واقعیت سخت موجود ، بخش کوچکی از هستی آنهاست و به جای زندگی کردن در موضع مظلومانه مسئول هستند که احساس ترحم اجتماعی را که ناشی از نمود مظلومانه آنهاست برطرف سازند .

اهداف پروژه :

آبراهام مازلو اندیشمند علوم اجتماعی نیازمندی های انسان را به 5 گروه زیر تقسیم می کند .

  1. نیازهای فیزیولوژی (مانند خوراک و پوشاک)
  2. نیاز به ایمنی و اطمینان (مانند سرپناه و امنیت محل)
  3. نیاز به روابط عاطفی (ارتباط با خانواده و فرزندان و پدر و مادر)
  4. نیاز به احترام و منزلت اجتماعی (مراودات و مناسبات اجتماعی )
  5. نیاز به خودیابی

و بیان می کند نظریه فوق بر دو اصل استوار است که:

الف) علوم انسان ها به منظور تأمین و برآورد نیازهای خود با توجه به موقعیت و امکانات و طول عمر زندگی تلاش بیشتری را در سطوح اولیه (نیازهای فیزیولوژیکی ، ایمنی و ... ) دارند به طوریکه بخش عظیمی از اوقات و هزینه زندگی را در این بخش ها می گذرانند و تا مراحل اولیه به نحو رضایتمند تأمین نگردد به مرحله بعد گرایش کمتری دارد .

ب) چنانچه در راستای تأمین این نیازها مشکلات و موانعی پدید آید انسان به دو شکل عمل می نماید .

  1. برخورد مستقیم که این خود ناهنجاری اجتماعی ، تعارض و سرکشی را به همراه دارد .
  2. بدواً کاری انجام نمی دهد بطور غیر مستقیم بعداً در جایی این تعارض و برخورد را به شیوه ای دیگر نشان می دهد که به آن عقده روانی گویند .

همچنین وینیکت در این باره می گوید : در سر چشمه هر یک از گرایشهای ضد اجتماعی همواره فقدان یا محرومیتی وجود دارد.


دانلود فایل فناوری اطلاعات در برنامه های آموزشی و بررسی روش‌های مؤثر کاربرد رایانه در ایجاد و رشد خلاقیت

در عصر حاضر که دوره پیشرفت فناوری به خصوص فناوری اطلاعاتی و ارتباطی است کمتر حرفه ای را می بینیم که دستخوش تغییر و تحول قرار نگرفته باشد تولید اطلاعات ، سازماندهی و اشاعه اطلاعات در سایه وجود رایانه و اینترنت شکل تازه ای به خود گرفته است به طوری که نمی توان از تأثیر این ابزار بر انسان چشم پوشید و ابعاد مثبت آن را در بروز استعدادها و خلاقیت ها ناد
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 80 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 100
فناوری اطلاعات در برنامه های آموزشی و بررسی روش‌های مؤثر کاربرد رایانه در ایجاد و رشد خلاقیت

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فناوری اطلاعات در برنامه های آموزشی و بررسی روش‌های مؤثر کاربرد رایانه در ایجاد و رشد خلاقیت

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول : کلیات

ـ موضوع ۱ ـ سؤال ﺗﺤﻘﻴق ۱

ـ فرﺿﻴﻪ های ﺗﺤﻘﻴق ۱

ـ روش ﺗﺤﻘﻴق ۱

ـ هدف ﺗﺤﻘﻴق ٢

ـ ضرورت و اﻫﻤﻴﺖ ﺗﺤﻘﻴق ٢

ـ مفاﻫﻴﻢ کلی ٦

فصل دوم : مبانی نظری ﺗﺤﻘﻴق

ـ نتاﻳﺞ ﭘﮋﻭﻫﺶ های مربوط به روش آموزش به کمک راﻳﺎﻧﻪ ٨

ـ برخی از نتایج تحقیق بین المللی توسعه ICT در آموزش و پرورش ۱٠

ـ استراتژی آموزش الکترونیکی در کشورهای اروپایی ۱٣

ـ مفهوم خلاﻗﻴﺖ از دﻳﺪﮔﺎه صاحبنظران ۱٤

ـ رابطه خلاﻗﻴﺖ ، هوش و پیشرفت تحصیلی ۱٨

ـ رابطه خلاقیت و نبوغ با بیماریهای روانی ۱٩

ـ خلاقیت در سطح اجتماعی ٢٠

ـ دانش ٢۱

فصل سوم : مزایا و محدودیت های سیستم های رایانه

ـ رایانه ماشین دلهره آور ٢٣

ـ محدودیت های رایانه ٢٥

ـ آموزش برنامه ای ٢٦

عنوان صفحه

ـ انواع برنامه های آموزش برنامه ای ٢٧

ـ نتایج پژوهش های مربوط به روش آموزش برنامه ای ٢٨

ـ ماشین آموزشی ٢٩

ـ آموزش به کمک رایانه ٣۱

ـ مزایای آموزش رایانه ای ٣٦

ـ زمینه های تسهیل کننده توسعه ICT در آموزش و پرورش ٣٨

ـ یادگیری راهی به سوی پرکردن شکاف دیجیتالی ٣٩

فصل چهارم : داده های آماری

ـ ابزار جمع آوری ٥٩

ـ روش جمع آوری اطلاعات ٥٩

ـ یافته های تحقیق ٥٩

ـ جدول شماره ۱ ٦٠

ـ نمودار شماره ۱ ٦۱

ـ جدول شماره ٢ ٦٢

ـ نمودار شماره ٢ ٦٣

ـ جدول شماره ٣ ٦٤

ـ نمودار شماره ٣ ٦٥

ـ جدول شماره ٤ ٦٦

ـ نمودار شماره ٤ ٦٧

ـ جدول کل ٦٨

ـ نمودار کل ٦٩

عنوان صفحه

فصل پنجم : وارسی فرضیات و نتیجه گیری

ـ تجزیه و تحلیل یافته ها ٧٠

ـ نتیجه گیری ٧٠

فصل ششم : اراﺋﻪ پیشنهادها و راهکارها

ـ فیلتر کردن راهی برای ایجاد محیط سالم در اینترنت ٧٤

ـ اثر بخش کردن استفاده از فناوری اطلاعات و اینترنت ٧٩

ـ راهکارهای گسترش کارآمد و بهینه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش . . . ٨٢

ـ آموزش الکترونیکی برای معلمان ٨٧

ـ دیدگاه آرمانی ٨٩

ـ توصیه ها ٩٠

ـ موانع و مشکلات اصلی در اجرای برنامه آموزش رایانه ای ٩۱

ـ شرایط اجرایی ٩٣

٭ پیوست ها

٭ منابع

چکیده :

در عصر حاضر که دوره پیشرفت فناوری به خصوص فناوری اطلاعاتی و ارتباطی است کمتر حرفه ای را می بینیم که دستخوش تغییر و تحول قرار نگرفته باشد . تولید اطلاعات ، سازماندهی و اشاعه اطلاعات در سایه وجود رایانه و اینترنت شکل تازه ای به خود گرفته است به طوری که نمی توان از تأثیر این ابزار بر انسان چشم پوشید و ابعاد مثبت آن را در بروز استعدادها و خلاقیت ها نادیده گرفت.

با توجه به تأثیر بسیار زیاد این ابزار بر دانش آموزان و کم توجهی معلمین و مسؤولین به این امر مهم ، می بایست کارهای تحقیقی و پژوهشی زیادی انجام گیرد تا همگان به اهمیت این تغییر و تحول پی ببرند .

بررسی آثار رایانه بر رشد خلاقیت دانش آموزان و معرفی شیوه های مؤثر و مفید کاربرد آن در بروز خلاقیت تحقیقات گسترده ای را می طلبد که با یک برنامه محدود امکان نتیجه گیری درست و دقیق محال می نماید و لازم است شاخص های گوناگونی مورد توجه قرار گیرند .

در این پژوهش ابتدا به تعریف واژه خلاقیت از دیدگاه صاحبنظران پرداخته شده است . سپس عوامل مؤثر در بروز خلاقیت ، رایانه به عنوان ابزار آموزشی ، فواید و اهمیت استفاده

از رایانه ، علت عدم کاربرد چشمگیر رایانه در آموزش و پرورش ، ضرورت توسعه فناوری اطلاعات و استفاده از اینترنت و مهمتر از همه روش های مؤثر کاربرد رایانه در بروز خلاقیت و . . . مورد بررسی قرارگرفته است .

بر مبنای موضوع پژوهش به ارائه و اجرای پرسشنامه ای کوتاه مبادرت ورزیده شده است .

در پایان توصیه ها ، موانع و مشکلات و شرایط اجرایی کاربرد رایانه در آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفته است .

امید است که در آینده ای بسیار نزدیک به نقش این ابزار مهم بیشتر از حال توجه گردد و تحقیقات گسترده ای توسط طالبان علم و پیشرفت انجام گیرد .

مقدمه :

بررسی اهداف آموزش و پرورش در سطح جهان و ایران ، به خصوص در طرح کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران [1] نشان می دهد که هدف اساسی ، تربیت افرادی است که با اتکاء به نیروی اراده و تعقل خویش منطقی و خلاق بیاندیشند و به جای وابستگی و استفاده از دستاوردهای اقتصادی و فرهنگی دیگران ، مولد دانش ، تکنولوژی و فرهنگ مناسب برای زندگی مستقل ، فعال و خلاق در « عصر دانایی » باشند .

این موضوع اخیرا" توجه بسیاری از اندیشمندان و مسئولان کشورهای مختلف و به ویژه ممالک در حال توسعه را به خود جلب کرده است به نحوی که تغییر نظام آموزش و پرورش از نظری صرف به نظری توأم با عمل (کاربردی) و پرورش افراد پویا و خلاق به جای افراد ایستا مورد توجه خاصی قرار گرفته است . درضمن ، خلاقیت و نوآوری به عنوان یک شاخص در گزینش افراد در مشاغل مختلف و از جمله صنایع نیز مطرح گردیده است .

درباره مفهوم خلاقیت تعریف های متعدد و گاه متضادی ارائه شده است ولی در مورد تعریف زیر یک اتفاق کلی مشاهده شده است .

« خلاقیت توانایی فرد برای تولید ایده ها ، نظریه ها ، بینش ها یا اشیاء جدید و بدیع و بازسازی مجدد درعلوم و سایر زمینه ها است که توسط متخصصان ، اصیل و از نظر علمی ، زیباشناسی ، تکنولوژی و اجتماعی با ارزش تلقی گردد .»

یکی از سؤالاتی که در چهار دهه گذشته ، ذهن بسیاری از پژوهشگران و اندیشمندان تعلیم و تربیت را به خود مشغول کرده و تحقیقات بسیاری را به وجود آورده این است که « آیا می توان خلاقیت را پرورش داد ؟ »

بررسی پیشینه های تحقیقات (مک کین ۱٩٦٨) و (مانسفید و باس ۱٩٨۱) و (کتل و بوچر ۱٩٦٨) نشان می دهد که پیروان اصالت ذات ، خلاقیت را یک توانایی و صفت بالقوه تلقی می کردند ولی حتی متفکران پیشرو (ترمن ۱٩٢٥) ، (کاکس ۱٩٢٦) و (گالتن ۱٨٦٩) نیز بر این باور بودند که هر چند خلاقیت نیز مانند هوش بعد ارثی دارد ، باز هم عوامل محیطی می توانند بر این توانایی اثر بگذارند .

در رابطه با پرورش خلاقیت ، پژوهش ها (آلبیرخ ۱٩٨٧) ، (محمدی ۱٣٧٠) نشان داده اند که افراد خلاق به مراتب بیش از افراد غیر خلاق ، توانایی پرورش خلاقیت را در دیگران دارند .[2]